
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از شبکه خبری «جیو نیوز»، وزارت امور خارجه پاکستان به همراه وزرای خارجه ۹ کشور دیگر شامل ترکیه، بنگلادش، برزیل، کلمبیا، اندونزی، اردن، لیبی، مالدیو و اسپانیا با صدور یک بیانیه مشترک، حملات اخیر رژیم صهیونیستی به ناوگان جهانی «صمود» را به شدت محکوم کرده است.
در این بیانیه مشترک که از سوی دفتر سخنگوی وزارت خارجه پاکستان منتشر شده، آمده است که ناوگان جهانی صمود یک ابتکار بشردوستانه غیرنظامی و صلحآمیز برای جلب توجه جهانی به بحران انسانی در فلسطین است و هرگونه حمله به آن نقض آشکار قوانین بینالمللی محسوب میشود.
وزرای خارجه ۱۰ کشور در این موضع مشترک، اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله حمله به کشتیهای امدادی و بازداشت فعالان بشردوستانه را به شدت محکوم کرده و آن را مصداق نقض حقوق بینالملل بشردوستانه و آزادی دریانوردی دانستهاند.
در ادامه این بیانیه، نگرانی جدی نسبت به امنیت فعالان غیرنظامی حاضر در این ناوگان مطرح شده و بر ضرورت آزادی فوری بازداشت شدگان و احترام کامل به حقوق و کرامت انسانی آنان تأکید شده است.
همچنین این کشورها تاکید کردهاند که تکرار حملات علیه مأموریتهای بشردوستانه نشان دهنده بیاعتنایی مستمر به قوانین بینالمللی است و باید برای پایان دادن به مصونیت عاملان این اقدامات، جامعه جهانی وارد عمل شود.
در پایان این بیانیه مشترک از جامعه جهانی خواسته شده است تا مسئولیتهای قانونی و اخلاقی خود را در قبال حفاظت از غیرنظامیان و مأموریتهای بشردوستانه ایفا کند و برای پاسخگو ساختن عاملان این حملات اقدامات عملی انجام دهد.