اصلاح نظام پرداخت در حوزه سلامت ضروری است

صدا و سیما سه شنبه 29 اردیبهشت 1405 - 13:07
معاون پرستاری وزارت بهداشت و نماینده ویژه وزیر بهداشت در نشست بررسی چالش‌های حوزه سلامت همدان، با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام پرداخت، رعایت عدالت در توزیع منابع و حمایت از نیرو‌های درمانی، گفت تأخیر در پرداخت مطالبات کارکنان سلامت قابل قبول نیست.

اصلاح نظام پرداخت در حوزه سلامت ضروری است/ عدالت در توزیع منابع رعایت شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس عبادی در نشست بررسی چالش‌ها و مشکلات حوزه سلامت استان همدان اظهار کرد: بخشی از مشکلات حوزه سلامت در سطح دانشگاه‌ها و بخشی نیز در سطح ملی قابل پیگیری است و هیچ مسئولی نباید به بهانه شرایط اقتصادی یا محدودیت منابع، از مسئولیت خود در قبال مردم و کارکنان نظام سلامت شانه خالی کند.

وی با بیان اینکه مردم در صورت مشاهده صداقت و عدالت، شرایط کشور را درک می‌کنند، افزود: مهم آن است که در توزیع امکانات و منابع، عدالت رعایت شود و تبعیضی میان افراد و گروه‌ها وجود نداشته باشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌های نظام پرداخت در کشور تصریح کرد: مدل فعلی پرداخت در نظام سلامت عادلانه نیست و این موضوع تنها به فاصله میان پزشک و پرستار محدود نمی‌شود، بلکه در برخی رشته‌های تخصصی پزشکی نیز نارضایتی‌هایی ایجاد کرده است.

دکتر عبادی تأخیر در پرداخت مطالبات کارکنان حوزه سلامت را غیرقابل قبول دانست و تأکید کرد: حتی یک روز تأخیر در پرداخت کارانه‌ها نیز باید مورد پیگیری قرار گیرد و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف‌اند در مدیریت منابع و پرداخت‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

وی همچنین به مشکلات توزیع نیروی انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: در برخی مناطق برای جذب نیروی پرستاری حتی یک داوطلب نیز ثبت‌نام نمی‌کند، در حالی که در برخی شهر‌ها تعداد متقاضیان چندین برابر ظرفیت است؛ بنابراین علاوه بر جذب نیرو، اصلاح نظام توزیع و ایجاد مشوق برای ماندگاری نیرو‌ها در مناطق کم‌برخوردار ضروری است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت از برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش سهمیه مناطق محروم، جذب نیرو‌های بومی و تسهیل ورود به رشته‌های پرستاری و فوریت‌های پزشکی خبر داد و افزود: هدف ما این است که نیرو‌های بومی در مناطق خود ماندگار شوند و بخشی از مشکلات کمبود نیروی انسانی کاهش یابد.

وی با اشاره به اهمیت حوزه بهداشت و پیشگیری خاطرنشان کرد: اگر در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه پیشگیری و نظام شبکه انجام می‌شد، امروز با حجم بالایی از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون مواجه نبودیم.

دکتر عبادی در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری مجلس، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، بخشی از مشکلات کارکنان حوزه سلامت و مطالبات آنان در آینده نزدیک برطرف شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.