پیشگیری از تبدیل مراتع امروز به بیابان های فردا

صدا و سیما جمعه 25 اردیبهشت 1405 - 12:17
مدیرکل آموزش و ترویج سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه بخشی از بیابان های امروز، پیش از این مرتع و سرسبز بوده اند، تصریح کرد: لازم است قبل از اینکه مراتع امروز، تبدیل به بیابان های فردا شوند، همه با هم به سهم خود اقدام کنیم.

پیشگیری از تبدیل مراتع امروز به بیابان های فردا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، همزمان با بیست و پنجم اردیبهشت ماه؛ روز ملی مرتع و مرتعداری، مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خواهان توجه بیشتر همه اقشار جامعه به اهمیت مراتع و تلاش برای کاهش چالش ها و تهدیدهایی شد که حیات و پایداری مراتع را به مخاطره انداخته اند.

ترحم بهزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار رسانه ملی با بیان اینکه نامگذاری ۲۵ اردیبهشت ماه به نام روز مرتع و مرتعداری، نباید صرفاً به عنوان یک موضوع تشریفاتی و رویدادی نمادین قلمداد شود، تصریح کرد: توقع این است که در این روز علاوه بر نمایان ساختن اهمیت مراتع برای بقای ریشه‌های حیات، معیشت و پایداری آبادانی، راهکار‌های اجرایی و کاربردی با مشارکت همه مردم برای حفظ این موهبت‌های الهی و استفاده بهینه از آنها ارائه شود.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی با اشاره به اینکه دستکم نیمی از مساحت کشورمان را مراتع تشکیل می دهند، افزود: لازم است که همه ما در نظرداشته باشیم که مراتع، فقط منظره و چشم‌اندازهای طبیعی نیستند و در واقع، زیستگاه هایی پویا و زنده اند و خط مقدم دفاع ما در برابر تخریب منابع آب و خاک، فرسایش خاک، خشکسالی و بحران‌های اقلیمی و همچنین منابع اصلی برای بقای زندگی روستایی و عشایری به شمار می روند.

بهزاد با تاکید بر اینکه رسانه های گروهی در تبیین این واقعیت ها نقش اساسی دارند، اظهار داشت: همه ما باید به مسئولیت خود در قبال این دارایی سرزمینی و این موهبت های الهی عمل کنیم و این روز را فرصتی مغتنم برای یادآوری اهمیت حیاتی مراتع و ضرورت فعالیت‌های همگانی و همه جانبه برای حفاظت از آن همزمان با بهره‌برداری اصولی و علمی بدانیم.

این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به اهمیت پوشش گیاهی مراتع اظهار داشت: نقش مراتع در کنترل فرسایش خاک توسط ریشه‌های گیاهان، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از طریق نفوذ آب باران، حفظ تنوع زیستی به عنوان زیستگاه گونه‌های نادر و بومی، تعدیل اقلیم از طریق جذب گازهای گلخانه‌ای و کاهش دما، و مقابله با بیابان‌زایی انکار ناپذیر است و نیازی به یادآوری نیست که پوشش گیاهی مراتع به عنوان سدی طبیعی در برابر گسترش بیابان‌ها عمل می کنند.

وی در ادامه به نقش اساسی مراتع در بقا و پایداری زندگی روستایی و عشایری و همچنین تداوم تولیدات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنها اشاره کرد و گفت: تأمین علوفه دام، تولید گوشت، شیر و فرآورده‌های دامی، ایجاد اشتغال پایدار برای جوامع روستایی و عشایری و برداشت محصولاتی مانند گیاهان دارویی و میوه‌های وحشی وابسته به مراتع است و در کنار آن، تعاملات اجتماعی و فرهنگی و در کل؛ معیشت و سبک زندگی جوامع روستایی و عشایری به این موهبت الهی بستگی دارد. 

بهزاد اضافه کرد: بسیاری از بیابان های امروز که منبع گرد و خاک و تهدید کننده سلامت مردم به شمار می روند، زمانی مراتعی بوده اند که به دلایل مختلف به ویژه دخالت ها و فعالیت های انسانی نابود شده و تبدیل به بیابان شده اند.

وی با اشاره به هزینه های فراوانی که برای بیابانزدایی صرف می شود، اظهار داشت: اینگونه نیست که حتما می توان با هزینه کردن بخشی از دارایی کشور بتوان بیابانی را تبدیل به مرتع کرد، چراکه در موارد بسیاری نابودی مرتع، رخدادی جبران ناپذیر و غیرقابل برگشت است و با صرف هزینه های سنگین نیز نمی توان کار طبیعت را انجام داد.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی افزود: از همین رو صیانت از مراتع باقی مانده و تقویت آنها اقدامی منطقی تر و عملی تر و کم هزینه تر محسوب می شود و لازم است قبل از اینکه مراتع امروز، تبدیل به بیابان های فردا شوند، همه با هم به سهم خود اقدام کنیم.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.