
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «سی نفر از روانپزشکها و متخصصهای ارشد سلامت روان در آمریکا بیانیهای رو امضا کردند که در آن گفته شده دونالد ترامپ از نظر روانی صلاحیت ادامه ریاستجمهوری رو نداردو اختیار انحصاریاش روی سلاحهای هستهای آمریکا میتواند برای کل جهان خطرناک باشد.
به گفته این پزشکها، رفتار ترامپ در یک سال گذشته “نشانههای عینی و قابل مشاهدهای از نگرانی جدی پزشکی” نشون داده است.
این افراد به موارد زیر اشاره کردند:
— افت قابلتوجه در عملکرد شناختی،
— دورههایی از خوابآلودگی آشکار در حضورهای عمومی حساس،
— اختلال شدید در قضاوت و کنترل تکانه،
— از دست دادن کنترل بر خود،
— و باورهای بزرگمنشانه یا توهمآلود، از جمله ادعاهایی درباره خطاناپذیری خودش و تصویرسازی از خودش بهعنوان فردی با “ماموریت الهی”.
این پزشکها معتقدند ترامپ حالا یک “خطر آشکار و فوری” محسوب میشود و باید اقدام فوری برای برکناری او از ریاستجمهوری صورت گیرد.
در متن بیانیه آمده است:
“بر اساس نظر تخصصی ما، دونالد جی. ترامپ از نظر روانی صلاحیت ریاستجمهوری ایالات متحده رو ندارد. ”
این نامه به متمم بیستوپنجم قانون اساسی آمریکا استناد میکند؛ متممی که به معاون رئیسجمهور و اعضای کابینه اجازه میدهد رئیسجمهور را ناتوان از انجام وظایفش اعلام کند.
یکی از امضاکنندهها، دکتر هنری دیوید آبراهام از دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس، درباره “ انباشت علائم روانپزشکی در فردی که اختیار انحصاری شلیک سلاحهای هستهای رو داره” هشدار داده است.
او به پست ترامپ در Truth Social در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۲۶ درباره ایران اشاره کرده بود که نوشته بود:
“امشب یک تمدن کامل نابود خواهد شد؛ تمدنی که هرگز بازنخواهد گشت. ”
به گفته این پزشکها، نشانههای هشداردهنده شامل این موارد است:
— خودبزرگبینیِ مهارنشده،
— پارانویا،
— رفتارهای تکانشی،
— کینهجویی،
— خشم کنترلنشده،
— و احساس قدرت مطلق در فردی که بدون نظارت مؤثر روی سلاحهای هستهای کنترل داره.
روانپزشک بَندی لی، یکی دیگر از امضاکنندهها، گفته این موضوع حالا “فراتر از سیاست رفته و به بقای خودِ بشریت مربوط میشود ”
این بیانیه را سناتورهای دموکرات، شلدون وایتهاوس و جک رید، در سوابق رسمی کنگره آمریکا ثبت کردند.
پزشکها تأکید کردن که این بیانیه “پزشکی است، نه سیاسی” و امضاکنندههاش شامل متخصصهایی با گرایشهای محافظهکار و لیبرال بودند.
منبع: BMJ