تأکید استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی برای ارتقای آموزش‌های محیط زیستی

صدا و سیما سه شنبه 22 اردیبهشت 1405 - 13:18
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بر استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی، مشارکت مردمی و پژوهش مسئله‌محور در توسعه آموزش‌های محیط زیستی تأکید کرد.

تأکید استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی برای ارتقای آموزش‌های محیط زیستی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در نشست هم‌اندیشی مدیران معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی این سازمان با مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، راهکار‌های نوین توسعه آموزش‌ها و پژوهش‌های محیط زیستی و همچنین سازوکار‌های گسترش مشارکت‌های مردمی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، هادی کیادلیری، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، با تأکید بر ضرورت عبور از شیوه‌های سنتی آموزشی، اظهار کرد: رویکرد جدید در حوزه آموزش محیط زیست باید بر پایه مشارکت فعال مردم استوار باشد و جامعه از جایگاه صرفاً مخاطب، به نقش شریک و محور اصلی در فرآیند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ارتقا یابد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان تهران افزود: یکی از مهم‌ترین توانمندی‌ها در پایتخت، بهره‌گیری از ظرفیت مسئولیت اجتماعی (CSR) در شرکت‌های دولتی و غیردولتی است؛ ظرفیتی که می‌تواند در بخش‌های صنعت، معدن، خدمات و حوزه عمومی به عنوان محرکی مؤثر برای ارتقای سواد عمومی محیط زیستی و تقویت فرهنگ‌سازی در سطح ملی ایفای نقش کند.

کیادلیری همچنین بر نقش اثرگذار تشکل‌های مردم‌نهاد در تسهیل آگاهی‌بخشی اجتماعی تأکید کرد و گفت: این تشکل‌ها می‌توانند با ایفای نقش هم‌افزا و مشارکت در فرآیند‌های مشورتی و تصمیم‌گیری، زمینه مدیریت پایدار زیست‌بوم‌های شهری و طبیعی را فراهم کنند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه، ارزش‌گذاری خدمات زیست‌بومی را یکی از محور‌های مهم سیاست‌گذاری در این حوزه دانست و تصریح کرد: با استقرار سازوکار پرداخت برای خدمات اکوسیستمی، می‌توان شرایطی فراهم کرد که هزینه‌های حفاظت از اکوسیستم‌ها از محل ارزش اقتصادی این خدمات تأمین شود و وابستگی به اعتبارات دولتی کاهش یابد.

وی همچنین پژوهش مسئله‌محور را از دیگر اولویت‌های اصلی این حوزه برشمرد و گفت: ارتباط نزدیک اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با دانشگاه‌ها باید به‌گونه‌ای تقویت شود که عناوین و پروپوزال‌های پژوهشی دانشجویان و استادان بر اساس مسائل واقعی و نیاز‌های احصاءشده از سوی ادارات کل محیط زیست تعریف شود؛ رویکردی که علاوه بر استفاده مؤثر از ظرفیت‌های علمی، از هدررفت منابع و فرصت‌های پژوهشی جلوگیری خواهد کرد.

کیادلیری در پایان خاطرنشان کرد که این الگوی پژوهشی با استقبال مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز معاونان پژوهشی دانشگاه‌های مطرح کشور مواجه شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.