روایت رئیس سازمان هواشناسی از بارش‌های پیشِ‌رو و واقعیت بارورسازی ابرها

رکنا سه شنبه 22 اردیبهشت 1405 - 12:58
در شرایطی که بحث‌هایی درباره اثرگذاری مداخلات انسانی بر سامانه‌های بارشی مطرح شده، رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد سال آبی جاری نشانه‌هایی از بهبود وضعیت بارش‌ها دارد و پیش‌بینی‌ها از ثبت بارشی حدود پنج درصد بالاتر از نرمال حکایت می‌کند؛ با این حال او تأکید کرد بارورسازی ابرها هرچند یک روش علمی است اما نمی‌تواند مبنای جبران کم‌بارشی و سیاست‌گذاری کلان آب در کشور قرار گیرد.
روایت رئیس سازمان هواشناسی از بارش‌های پیشِ‌رو و واقعیت بارورسازی ابرها

به گزارش رکنا،  سحر تاج‌بخش در نشست تخصصی «اثرگذاری بر سامانه‌های بارشی؛ از شایعه تا واقعیت» که امروز در وزارت نیرو برگزار شد، با ترسیم تصویری از وضعیت اقلیمی کشور گفت: سال آبی گذشته یکی از خشک‌ترین دوره‌ها را پشت سر گذاشتیم؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای فروردین تا اواخر آذر، بخش قابل توجهی از استان‌ها عملاً بارشی دریافت نکردند. با این حال، شرایط در سال آبی جاری تغییر کرده و کشور از ورود به یک خشکسالی جدید فاصله گرفته است؛ به‌طوری‌که برآوردها نشان می‌دهد تا پایان سال آبی، میزان بارش‌ها حدود پنج درصد بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه با پرداختن به موضوع بارورسازی ابرها، این رویکرد را یک بحث کاملاً علمی توصیف کرد و افزود: کشورهایی مانند چین و روسیه سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنند، اما نتایج به‌دست‌آمده از این تجربیات باید با دقت و نگاه انتقادی بررسی شود. مهم‌تر از همه، لازم است اثربخشی بارورسازی ابرها در مقیاس اقلیمی، جغرافیایی و منابع آبی ایران به‌صورت مستقل و پژوهش‌محور ارزیابی شود.

تاج‌بخش با اشاره به سابقه همکاری‌های تحقیقاتی سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در این زمینه اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴ پروژه‌های مشترکی میان دو دستگاه برای مطالعه و آزمون بارورسازی ابرها تعریف شده و ادامه این مسیر نیازمند اتکا به دانش بومی، ظرفیت‌های داخلی و نگاه علمی واقع‌بینانه است.

او با تأکید بر ضرورت پرهیز از ساده‌سازی مسائل کلان آب کشور هشدار داد: نباید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جبران کم‌بارشی و مدیریت منابع آب کشور به روش‌هایی مانند بارورسازی ابرها گره بخورد. اتکای سیاست‌های کلان به چنین راهکارهایی می‌تواند انحرافی خطرناک در مدیریت آب ایجاد کند.

رئیس سازمان هواشناسی در بخش دیگری از سخنان خود، ادعاها درباره تأثیر تخریب رادارها بر افزایش بارش را مورد تردید قرار داد و گفت: سازمان هواشناسی از پاییز سال گذشته، بارش‌های فراتر از نرمال در زمستان و تداوم شرایط مناسب بارشی در بهار امسال را پیش‌بینی کرده بود. اگر قرار باشد تخریب رادارها عاملی در افزایش بارش ایران تلقی شود، باید توضیح داد که چگونه هم‌زمان بسیاری از کشورهای منطقه نیز بارش‌هایی بالاتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده‌اند.

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.