چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم؟ خواص شگفت‌انگیز خوراک‌های تلخ برای سلامتی

پرشین‌وی سه شنبه 22 اردیبهشت 1405 - 12:57

خواص خوراک های تلخ ؛ بسیاری از ما به طور غریزی از طعم تلخ فراری هستیم، اما حقیقت این است که پشت این طعم قوی و ناخوشایند، گنجینه‌ای از سلامتی نهفته است. به گزارش پرشین وی و به نقل از عصر ایران ، خوراک‌های تلخ به دلیل ترکیباتی مانند فلاونوئیدها، فنول‌ها و گلوکوزینولات‌ها، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قدرتمندی دارند. در این مطلب به این سؤال پاسخ می‌دهیم که چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم و چه مزایایی برای بدن دارد.

خواص خوراک های تلخ

یکی از مهم‌ترین دلایلی که چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم، تأثیر آن بر سیستم گوارش است. غذاهای تلخ از دو طریق جالب عمل می‌کنند: اول اینکه تولید شیره‌های گوارشی در روده را تحریک می‌کنند که برای تجزیه مواد غذایی ضروری هستند. دوم اینکه وقتی غذای تلخ وارد دهان می‌شود، گیرنده‌های تلخی واقع در انتهای زبان را فعال کرده و باعث تحریک ترشح بزاق و آنزیم‌های گوارشی می‌شود. نتیجه اینکه فرآیند گوارش بهبود یافته و علائمی مانند نفخ و سوءهاضمه کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که پاسخ به سؤال «چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم» با سلامت روده شروع می‌شود.

چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم؟ کمک به تنظیم قند خون

پلی‌فنول‌های موجود در غذاهای تلخ به بدن کمک می‌کنند تا پاسخ بهتری به انسولین نشان دهد. در یک مطالعه روی دو گروه از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲، به هر دو گروه روزانه نیم کیلوگرم کلم به مدت ۱۲ هفته داده شد. گروهی که کلم تلخ مصرف کردند، بهبود چشمگیری در کنترل قند خون، فشار خون، چربی بدن و حساسیت به انسولین نشان دادند. این یافته نشان می‌دهد که چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم؛ زیرا این خوراکی‌ها می‌توانند در مدیریت دیابت نقش مؤثری داشته باشند.

چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم؟ محافظت در برابر سرطان

آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر استرس و آسیب‌هایی که منجر به بیماری می‌شوند محافظت می‌کنند. سبزیجات چلیپایی مانند کلم، بروکلی و کلم بروکسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای پیشگیری از برخی سرطان‌ها مطالعه شده‌اند. یک مطالعه نشان داد افرادی که به طعم‌های تلخ حساسیت بیشتری دارند و از آن دوری می‌کنند، ممکن است بیشتر در معرض خطر سرطان باشند. بنابراین پاسخ به این سؤال که چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم، در پیشگیری از بیماری‌های مزمن خلاصه می‌شود.

چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم؟ معرفی بهترین خوراک‌های تلخ

اگر آماده‌اید منوی خود را گسترش دهید، این مواد غذایی تلخ را امتحان کنید: آرتیشو (کنگر فرنگی)، خربزه تلخ (کارلا)، سبزیجات کاسنی (رادیکیو، قاصدک)، پوست مرکبات، قهوه، کرن بری، سبزیجات چلیپایی (بروکلی، گل کلم، کلم)، شکلات تلخ، گریپ فروت و چای سبز. برای کاهش تلخی کرن بری، آن را بپزید و به جو دوسر یا مربا اضافه کنید. سبزیجات کاسنی را به صورت خام در سالاد یا تفت داده شده با روغن زیتون و سیر مصرف کنید. حالا دیگر می‌دانید چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم و چگونه این خوراکی‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

📌 نکته مرتبط با طعم تلخ:

اگر به طعم تلخ حساس هستید و نمی‌توانید به راحتی آن را تحمل کنید، از روش‌های کاهش تلخی استفاده کنید: خیساندن سبزیجات تلخ در آب نمک، بخارپز کردن خربزه تلخ، یا ترکیب گریپ فروت با عسل. به تدریج و با تکرار، گیرنده‌های چشایی شما به این طعم عادت می‌کنند و حتی ممکن است به آن علاقه‌مند شوید. به یاد داشته باشید که هر چه یک خوراکی تلخ‌تر باشد، معمولاً غنی‌تر از ترکیبات مفید است.

جمع‌بندی؛ چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم؟

پاسخ به سؤال «چرا باید با طعم تلخ آشتی کنیم» در سه محور اصلی خلاصه می‌شود: بهبود گوارش، تنظیم قند خون و پیشگیری از سرطان. خوراک‌های تلخ نیروگاه‌های طبیعی سلامتی هستند که با وجود طعم قوی‌شان، ارزش مصرف روزانه را دارند. از کنگر فرنگی و کلم گرفته تا قهوه و شکلات تلخ، هر کدام به نوعی به ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کنند. اگر تا امروز از این خوراکی‌ها دوری می‌کردید، وقت آن رسیده که با طعم تلخ آشتی کنید و از خواص شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید.

منبع خبر "پرشین‌وی" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.