
شینا انصاری در حاشیه نهمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا،در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در پی حادثه بندر شهید رجایی پرداخت گفت: این سازمان بلافاصله پس از وقوع حادثه، ستاد بحران در معاونتهای مربوطه تشکیل داد تا در سه حوزه اصلی برنامهریزیهای لازم انجام شود.
حوزه اول، مربوط به آلودگی هوا بود که اداره کل حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان پس از حادثه، با استفاده از دستگاههای سنجش آلودگی، به پایش وضعیت هوا در مناطق مسکونی و روستاهای اطراف پرداخت.
حوزه دوم به مدیریت پساب تولیدی ناشی از استفاده از خاموشکنندهها برای مهار کردن آتشسوزی مربوط میشد. این مواد باعث تولید پساب شده بود که برای جلوگیری از ورود آن به دریا، کانالی که به دریا منتهی میشد، مسدود شد.
حوزه سوم، مدیریت پسماندهایی بود که پس از اطفای حریق ایجاد شده بود. این پسماندها شامل مواد غذایی فاسد، کانتینرها، فلزات و دیگر مواد بودند که محلهای مناسب برای دفن و مدیریت آنها تعیین و روند مدیریت همچنان توسط اداره کل محیط زیست استان هرمزگان ادامه دارد. انصاری تأکید کرد که برای مدیریت پسماندهای فلزی، بقایای کانتینرها یا پسماندهای ویژه، ضوابط خاصی وجود دارد که باید رعایت شوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا نیز گفت: طبق قانون هوای پاک، بیش از ۲۱ دستگاه مسئول کاهش آلودگی هوا هستند، اما ۱۱ دستگاه نقش اصلی را ایفا میکنند. وی خاطرنشان کرد که تاکنون در دولت سیزدهم ۹ جلسه کارگروه ملی برگزار شده که برخی دستگاهها در پیگیری مصوبات همکاری فعالانهای داشتهاند. اما متأسفانه، برخی دستگاهها همکاری لازم را نداشتهاند. در این جلسه، مقرر شد که این موضوع در دولت مطرح شود تا دستگاههای غیرهمکار موظف به همکاری در پیگیری مصوبات شوند.