
وی اعلام کرد تاکنون ۱۵۶۶ مجروح در این حادثه شناسایی شدهاند که تعدادی از آنها همچنان بستری هستند و ۵ نفر در بخش مراقبتهای ویژه قرار دارند. همچنین بیش از ۱۱۰ عمل جراحی برای مجروحان انجام شده و ۵۰۰ پرستار در این فرآیند درمانی مشارکت داشتهاند.
شاهرخی افزود: دو بالگرد امداد و نجات در استان فعال بود و سه بالگرد دیگر نیز برای اعزام احتمالی در حالت آمادهباش قرار گرفتند. وی با قدردانی از حضور دکتر پزشکیان، رئیسجمهور و دکتر ظفرقندی، وزیر بهداشت برای عیادت از مجروحان، تأکید کرد: نظام سلامت در بالاترین سطح برای خدمترسانی به مصدومان حادثه آماده شده است.
به گفته وی، به دلیل وجود ذخایر دارویی سهماهه، دارو و تجهیزات مورد نیاز سریعاً تأمین شد. همچنین برای افزایش ظرفیت خدمترسانی، بیماران غیر اورژانسی حاضر در بیمارستانها به سرعت ترخیص شدند.
شاهرخی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۵۱۶ بیمار ترخیص شدهاند و ۱۷ نفر به شیراز اعزام شدهاند که نیمی از آنها دچار آسیبدیدگیهای چشمی بودند. وی ادامه داد: ۱۹۳ جراحی برای بیماران انجام شده و ۳۸ نفر همچنان در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند. متأسفانه تا این لحظه، ۵ نفر از مجروحان جان خود را از دست دادهاند؛ اما آمار قطعی جانباختگان هنوز اعلام نشده است.
در ادامه این نشست، دکتر سید سجاد رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت با ابراز همدردی با خانواده جانباختگان حادثه بندر شهید رجایی گفت: این حادثه بهطور ناگهانی و بدون پیشبینی رخ داد و بلافاصله وضعیت آمادهباش در نظام سلامت کشور اعلام شد.
وی با اشاره به افزایش سریع شمار مجروحان افزود: در عرض ۳ ساعت، حدود ۱۲۰۰ بیمار به مراکز درمانی منتقل شدند. بیمارستانهای استانهای تهران، فارس، کرمان و بوشهر نیز به حالت آمادهباش درآمده و دارو و تجهیزات درمانی به سرعت تأمین شد.
دکتر رضوی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با همکاری سایر دستگاههای کشور، عملکردی هماهنگ و قابل تقدیر داشته است، گفت: با تشخیص اولویتهای اورژانسی، ساماندهی مجروحان با سرعت انجام شد و همه کارکنان نظام سلامت از پزشک و پرستار تا نیروهای اداری در کنار یکدیگر به خدمترسانی پرداختند.
وی افزود: نیروی دریایی نیز با ارائه خدمات به همراهان بیماران، در کاهش فشار روانی ناشی از حادثه نقش مهمی ایفا کرد. همچنین بیمارستانهای خصوصی و دولتی استان همکاری مناسبی در این فرآیند داشتند. به گفته رضوی، ظرف یک شبانهروز تمام تجهیزات مورد نیاز از جمله سیتیاسکن تأمین و به استان ارسال شد.
معاون درمان با قدردانی از اعلام آمادگی تمام دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای همکاری در ارائه خدمات درمانی، بر لزوم افزایش تختهای سوختگی در کشور بهویژه در استان هرمزگان تأکید کرد و گفت: بیمارستان جایگزین شهید مطهری امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این بیمارستان تأمین شده و در مناطق پرخطر باید تختهای سوختگی بیشتری آماده شود. همچنین آلایندههای خطرناک در محل حادثه اندازهگیری شده و در سطح نرمال قرار دارند، اما برای اطمینان بیشتر استفاده از ماسک توصیه میشود. ارزیابی بهداشتی مواد غذایی در منطقه نیز در حال انجام است.
رضوی تصریح کرد: همکاری بینبخشی مناسب موجب شد تا نیازهای ضروری در این حادثه بهسرعت تأمین شود. با بسیج تمامی آمبولانسهای موجود در استان، شرایط بهگونهای مدیریت شد که آمبولانسها در انتظار بیمار بودند، نه بیماران در انتظار آمبولانس.
وی خواستار اجرای مانورهای سالیانه با همکاری دستگاههای ذیربط برای آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه شد و تأکید کرد رسانهها باید در کاهش نگرانی مردم و حفظ آرامش روانی جامعه نقشآفرینی بیشتری داشته باشند.
معاون درمان وزارت بهداشت در پایان گفت: تمامی مجروحان حادثه تا بهبودی کامل به صورت رایگان تحت پوشش خدمات درمانی نظام سلامت قرار میگیرند. همچنین تاکنون هیچ گزارشی از مسمومیت ناشی از تنفس هوای آلوده یا مصرف آب و غذای آلوده در پی این حادثه دریافت نشده است.