
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما احمدرضا لاهیجانزاده، معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، از کنترل بهموقع اثرات زیستمحیطی حادثه انفجار در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: یکی از مهمترین تهدیدهای این حادثه، ورود ضایعات و پسابهای آلوده به خلیج فارس بود که خوشبختانه با اقدام سریع و همکاری مؤثر اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، این تهدید مهار شد.
وی با اشاره به مسدودسازی همه کانالهای منتهی به دریا در این بندر افزود: طول زیاد این کانالها فرصتی فراهم کرد تا اقدامات لازم برای جلوگیری از نشت آلودگی به آب دریا بهطور مؤثر انجام شود. اکنون این کانالها بهطور موقت توان نگهداری ضایعات را دارند تا فرآیند پاکسازی آنها طبق برنامهریزی انجام شود.
لاهیحانزاده با اعلام اتمام عملیات اطفای حریق، از اعزام تیم کارشناسی سازمان محیط زیست به بندرعباس برای بررسیهای تکمیلی و مدیریت شرایط زیستمحیطی منطقه خبر داد.
وی افزود: از همان ساعات اولیه انفجار، مدیر و کارشناسان محیط زیست استان در محل حضور یافتند و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ورود مستقیم ضایعات به آبهای خلیج فارس دریافت نشده است.
معاون محیط زیست دریایی و تالابها هشدار داد که گازها و دود ناشی از آتشسوزی، بهویژه در صورت سوختن مواد شیمیایی، بیتأثیر بر محیط زیست نخواهند بود و افزود: متأسفانه برای جلوگیری از تأثیرات گازهای حاصل از انفجار اقدام مؤثری نمیتوان انجام داد.