تامین خون سالم و به موقع در زمان بحران ، عامل نجات مصدومان

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:53
­در جلسه انعقاد تفاهم نامه سازمان انتقال خون و سازمان مدیریت بحران کشور، بر همکاری دو سازمان در زمینه پیشگیری از مخاطرات مربوط به تامین خون سالم و به موقع برای حادثه دیدگان در زمان بحران تاکید شد.

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در سراسر کشور باید امکانات ما به نحوی باشد که در زمان بحران یا حوادث در کمترین زمان و ترجیحا ۳۰ دقیقه اول و با حداکثر توان، خون و فراورده مورد نیاز را به مجروح و حادثه دیده برسانیم. 

تامین خون سالم و به موقع در زمان بحران ، عامل نجات مصومان

دکتر مصطفی جمالی افزود: هم اکنون زیرساخت‌های انتقال خون در بسیاری از نقاط کشور قدیمی و فرسوده است و در صورت بروز بحران، جایگزینی برای مراکز فرسوده انتقال خون نداریم و تجهیزات بسیاری از مراکز باید روز آمد سازی و نوسازی شود. 
 دکتر محمد حسن نامی دبیر شورای عالی و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این جلسه ضمن تشکر از سازمان انتقال خون و تاکید بر اهمیت این سازمان حیاتی و تاثیرگذار در نجات و سلامت بیماران گفت: با توجه به قابلیت‌های سازمان انتقال خون در انواع بحران‌ها و مخاطرات، زمینه‌های مشترکی برای سازمان انتقال خون و سازمان مدیریت بحران کشور وجود دارد و با توجه به تاثیر مهم خون به عنوان یک محصول بیولوژیک و بدون جایگزین در سلامت انسانها، در دسترس بودن آن در شرایط بحران ضروری است. 
وی با اشاره به مخاطرات بحران‌های بیولوژیکی انسان ساز در جهان گفت:خون در چنین بحران‌هایی می‌تواند تاثیرگذاری و تاثیرپذیری زیادی داشته باشد که مستقیم برسلامت انسان‌ها اثر دارد و همکاری‌های مشترک پژوهشی در این رابطه در دراز مدت دستاورد‌های خوبی را به همراه خواهد داشت. 
در این جلسه سازمان مدیریت بحران کشور آمادگی خود را برای راه اندازی پویشی برای جذب اهدا کنندگان داوطلب با استفاده از بازو‌های عملیاتی خود و سازمانها، نهاد‌ها و سمن‌ها اعلام کرد.
همکاری در بحث آموزش و پژوهش و ترویج فرهنگ اهدای خون از جمله مباحث مطرح شده در قالب این تفاهم نامه بود. همچنین تشکیل کمیته‌های استانی و کارگروه در دو سازمان برای پی گیری اجرای مفاد این تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفت. 
در این نشست سازمان مدیریت بحران کشور از سازمان انتقال خون دعوت کرد تا در رویداد بین المللی "مدیریت بحران، ایران قوی" که به زودی برگزار خواهد شد، حضور پر رنگی داشته باشد. 
این تفاهم نامه در ۸ ماده با هدف گسترش ارتباطات علمی، خدمات تخصصی و استفاده از توانمندی‌های طرفین جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای ارتقاء سطح دانش و آگاهی جامعه در زمینه‌ی بهداشت و سلامت خون، ارتقای سطح مشارکت‌های اجتماعی و مردمی با استفاده از ظرفیت‌ها، امکانات و تجهیزات طرفین، افزایش مشارکت کارکنان سازمان مدیریت بحران در امر اهدای خون داوطلبانه و فرآورده‌های آن، توسعه و ترویج فرهنگ اهدای خون داوطلبانه، کمک به ارتقاء سطح ایمنی جامعه در برابر حوادث و افزایش تاب‌آوری و شناسایی موارد احتمالی وقوع بحران از جمله کمبود ذخایر خون در زمان حوادث و سوانح وتلاش برای پیشگیری به موقع میان دو سازمان منعقد شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.