به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، محمدجعفر عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان پیرو دستور حجت الاسلام اژه ای مبنی بر تسریع در تعیین مقصران حادثه معدن طزره دامغان، ضمن بازدید میدانی از این معدن و پیگیری مجدد، در دیدار خانوادههای جان باختگان، آخرین اقدامات انجام شده را تشریح کرد.
رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: با دعوت از هیئت سه نفره کارشناسان حوادث ناشی از کار، ضمن بازدید میدانی و استماع ابهامات، علل تأخیر در ارائه گزارش پیگیری شد.
عبدالهی با اشاره به وصول نظریه پزشکی قانونی گفت: به لحاظ اهمیت موضوع و وجود ابعاد مختلف وقوع حادثه اعم از حضور تمام وقت مسئول ایمنی و سنجش میزان اکسیژن در تونل، رعایت استانداردهای لازم برای تخلیه گاز و وجود سه عامل انتشار گاز، جرقه احتمالی و انفجار در حال بررسی است.
وی تصریح کرد: مقرر شد به محض وصول نظریه هیئت سه نفره کارشناسی ظرف مدت ۲۴ ساعت آینده و تعیین مقصران و میزان تقصیر آنان، پرونده برای تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین مناسب کیفری به مرجع قضایی ارجاع داده شود.
عبدالهی در ادامه با اشاره به مطالبه ساماندهی وضعیت ایمنی معادن استان سمنان از سازمانهای مربوطه افزود: سازمانهای متولی موظف هستند علاوه بر بررسی نکات ایمنسازی در تمامی معادن سراسر استان، از اعطای مجوز فعالیت به متصدیان معادنی که با اهمال کاری، موارد ایمنی را رعایت نکرده و جان کارگران را به خطر میاندازند، خودداری کنند.
رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: دستگاه قضایی پیگیری حقوق و مزایای جان باختگان و مستمری بگیران معدن طزره را به سرعت دنبال کرده و از هیچ کوششی دریغ نمیکند.
وی افزود: با دستور قضایی تا تعیین قطعی مقصران، تونل محل وقوع حادثه تعطیل و ادامه فعالیت در آن متوقف است و مسئولان معدن باید دستمزد کارگران را پرداخت کنند.
در این بازدید محمدتقی گلی، دادستان مرکز استان و مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان دامغان نیز حضور داشتند.