عصر ایران؛ مهرداد خدیر- رییس جمهور پزشکیان در سخنان دیشب خود (شب عاشورا) در حرم امام خمینی از مدعیان خواست وارد گود شوند و مشکل را حل کنند و صراحتا گفت: پیشنهاد نه! ما بستر را آماده میکنیم. بیایند مشکل را حل کنند.
سخن او صریح است اما مشکل جای دیگری است و آن هم این است که آنان با صلح و تنش زدایی مخالفاند و انگار این جنگ و درگیری و تنگه بستن به شان مزه کرده و به وجوه منفی و هزینه های هنگفت آن توجه ندارند و چه بسا برای جنگ و درگیری اصالت قایلاند و البته با برداشت ایدیولوژیک. با این نگاه و دیدگاه میخواهد چه کند؟
آقای پزشکیان از ویرانیطلبانی که دشمن را به حمله به قصد سرنگونی ساختار سیاسی دعوت یا ترغیب کردند با عنوان »تجزیه طلبان« یاد کرد اما صلاح ندید بر منتقدان تندرو خود انگ جنگطلب بنشاند در حالی که کافی است برنامه های صدا و سیما را ببینیم تا از زبان آنها بشنویم دنبال چه هستند.
تفاوت در این است که به باور پزشکیان و میانهروها وقت آن است که قدرت به ثروت تبدیل یا در خدمت رفاه به کار گرفته شود ولی در تلویزیون رسمی کشور آقای معممی به نام عابدی و در برنامهٔ سمت خدا می گوید: »مأموریت ما یک مأموریت جهانی است. ما میخواهیم فرعون را ساقط کنیم. ما داریم دنیا را از بند فرعونیان آزاد میکنیم. عهد بستن با آمریکا فایده ندارد. نقش امروز ما جهانی است. برای یک کشور نیست. فقط این نیست که مشکلی بین ما و آمریکا پیش آمده. ما نقش جهانی بر عهده داریم. سرکوب این مستکبر برای همه عالم خوب است. خدا به ما رسالت داده به سوی فرعون برویم. مسؤولیت ما عظیم است. دولت ممکن است خود را در حد ایران ببیند ولی مأموریت ما جهانی است و می خواهیم فرعون را ساقط کنیم.«
هر قدر مدعیان در جهان دیگری سیر می کنند پزشکیان اما با واقعیت ها درگیر است و اهل چرتکه و زمینی نه ماورایی و متوهم و مأموریت دیگری قایل است: به عنوان یک مسلمان چگونه بپذیریم کشور ما پایینتر از کشورهایی باشد که داعیه مسلمانی هم ندارند؟ من چگونه مسؤول مملکتی باشم که شیعهٔ علی باشد ولی در آن یک عده بیکار باشند و سر گرسنه بر زمین بگذارند. خدا از من نخواهد گذاشت.
ملاحظه میکنید؟ تلویزیون هر روز کسانی را به عنوان کارشناس یا منتقد میآورد تا از زبان آنها بگوید وقتی رهبری جدید نظام گفتهاند علیالاصول نظر دیگری داشتهاند و چون جنگ و صلح با مقام رهبری است باید آن نظر دیگر را پیدا میکردند و به اجرا میگذاشتند نه آن که تایید نظر خودشان را بگیرند و مجری هم از او نمیپرسد اگر اخوی شما شهید نمیشد هم آیا باز معتقد بودید شورای عالی امنیت ملی باید برکنار باشد و در این صورت نقش این نهاد چیست و چرا اصرار دارید از تعبیر «علیالاصول» مخالفت با مذاکره و تفاهم را برداشت کنید در حالی که برخی معتقدند ناظر به وجه عاطفی و شخصی قضیه هم می تواند باشد در هدف قرار دادن اعضای خانواده و آن گونه که روزنامه اطلاعات دیروز نوشت منحصر به پدر و خواهر و همسر و خواهرزاده شان نیست و مادر را هم شامل میشود. ( ابتدا اعلام و بعد تکذیب شد و ولی در خبر اطلاعات دیروز به خانم خجسته باقرزاده هم اشاره شده).
در چنین موقعیتی با نگاه مثبت و ملی با مذاکره موافقت کردند و ترجیح دادند به جای مداخله گری مطالبه گری کنند و تحقق شروط را دنبال کنند.
همه اما شبیه محمد جواد اردشیر لاریجانی سخن نمی گویند و تلویزیون برای رعایت تنوع سراغ طیف دیگری هم رفته است.
دسته دیگر هم مانند آقای عابدینی در دنیای دیگری سیر میکنند و می گویند فرعون را باید ساقط کنیم و مأموریت ما جهانی است.
نقل است که وقتی محمد رضا شاه داشته از ایران خارج میشده و پای پلکان هواپیما سید جلال الدین تهرانی یا طهرانی رییس شورای سلطنت خطاب به او می گوید خاطر اعلیحضرت آسوده باشد و استراحت بفرمایند و شاه میپرسد: سید! پس رسالت ما چه میشود؟ پیرمرد هم میگوید: اعلیحضرت! آخرین کسی که رسالتی داشت جد من بود که ۱۴۰۰ سال قبل آمد. من و شما رسالتی نداریم.
حالا نقل ماست و این شیخ. کدام مأموریت جهانی برای درافتادن با فرعون؟ مگر موساییم ما؟ آیهای که رهبری شهید در آخرین سخنرانی خواندند هم این بود که خدا باماست برای اطیمینان بخشی نه اعلام مأموریت جهانی مقابله با فرعونیان.
وقتی فرعونیان پیروان موسی را که از چنگ او خلاص شده و روانه کنعان بودند در مقابل رود خروشان نیل دیدند و احساس کردند نه راه پس دارند نه پیش موسای کلیم به آنان روحیه داد: نترسید. خدا با ماست و نگفت مأموریت جهانی داریم فرعون را سرنگون کنیم.برگردیم!
تفاوت در همین است. در نگاه پزشکیان و اهل حساب و کتاب باید وضع اقتصادی را بهبود بخشید و از سرمایه قدرت به دست آمده در راستای تولید ثروت و رفاه بهره برد ولی در نگاه امثال شیخ در برنامه سمت خدا ما مأمور سرنگون کردن فرعون هستیم!
با این وصف چگونه میتوانند او را برای حل مشکلات یاری رسانند در حالی که خودشان اگر نه همهٔ مشکل که بخشی از مشکلاند.
پزشکیان پزشک است و برای خود مأموریت جهانی قایل نیست بلکه می خواهد از فرصت به دست آمده بهره ببرد و رودربایستی هم ندارد و قدرت را در خدمت اقتصاد و رفاه و معیشت مردم می خواهد و سودای درافتادن با فرعون را ندارد.
مطابق باور شیعه امامیه هر گاه لازم باشد امام دوازدهم ظهور خواهد کرد و ما مأموریت نداریم نقش او را زودتر بر عهده گیریم.
جدای اینها فرعون در مقابل بنی اسراییل قرار داشت و درگیری و جدال ما با مدعیان پیروی از موسای کلیم و تورات و عهد عتیق بود و آقای معمم در مثال تاریخی هم سلیقه کافی به خرج نداده است.