تیم ملی در بازی ایران مقابل بلژیک عالی بود ولی حماسه نسازیم

خبرآنلاین سه شنبه 02 تیر 1405 - 08:06
تیم ملی ایران در سخت‌ترین دیدارش- روی کاغذ- در جام جهانی 2026 موفق شد بلژیک مدعی و پرستاره را متوقف کند. آن هم در شرایطی که تیم رقیب 30 دقیقه ده نفره بود و ایران می‌توانست حتی برنده بازی باشد.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه اعتماد نوشت:

بعد از بازی مسائل مختلفی در مورد نمایش یوزها مطرح شد. در ادامه نگاهی به این مسائل می‌اندازیم و چند نکته را بررسی می‌کنیم. 


1-تیم ملی ایران برخلاف بازی نخست خود در جام جهانی در تقابل با بلژیک بسیار منطقی و حساب شده بازی کرد. شاگردان امیر قلعه‌نویی با برنامه‌ریزی مناسب تک‌تک ستاره‌های بزرگ بلژیک نظیر لوکاکو، دیبروینه، تیلمانس و سایرین را بستند و اگر نبود حرکات گاه و بیگاه تروسار که خط دفاعی ما را به هم می‌ریخت احتمالا شاگردان رودی گارسیا تا فردا صبح هم نمی‌توانستند روی دروازه ایران خلق موقعیت کنند. خقل دو موقعیت گل قابل توجه روی پرتاب اوت دستی و کرنر نشان داد ایران در این بخش حسابی کار کرده به‌طوری که می‌تواند از این طریق حتی تیم نهم دنیا را هم تحت فشار قرار دهد. 
موارد بسیار دیگری می‌توان در ستایش نمایش تیم ملی ایران نوشت. منتها نباید فراموش کنیم این نمایش قابل توجه تنها زمانی ارزشمند می‌شود که در بازی سوم با کسب نتیجه مقابل مصر همراه شود. وگرنه می‌شود شبیه تک‌بازی‌های خاطره‌انگیزی که هیچ دستاوردی برای فوتبال ایران نداشتند. 


2-گفتنی‌ها از کیفیت تیم ملی را گفتیم؛ برسیم به ضعف‌ها. اول از همه ایرادی که خود قلعه‌نویی به آن اعتراف کرد: تعویض‌های اشتباه در زمانی که تیم رقیب ده نفره شد. البته سرمربی تیم ملی گفت از عملکرد بازیکنان تعویضی راضی نبودم ولی ما اینطور معنا کردیم که تعویض‌ها مناسب نبودند. علیرضا جهانبخش بسیار ضعیف عمل کرد و در بخشی از دقایق بازی خوش‌شانس بودیم که حضورش به تیم ضرر نزد. دیر بازی دادن به امیرحسین حسین‌زاده یا روی نیمکت نشاندن مهدی قایدی و حضور شهریار مغانلو از تصمیمات کادر فنی بود که عملکرد تیم را دچار اختلال کرد. 


3-این نتیجه برای مردم ایران و طرفداران تیم ملی قابل توجه بوده است. اما اگر واقع‌بین باشیم مسابقه کیفیت چندانی برای هواداران غیر ایرانی و غیر بلژیکی نداشت. این را می‌شود از صحبت‌های کارشناسان برنامه‌های مختلف متوجه شد. مثلا زلاتان گفت در نیمه اول خوابم گرفت اما در نیمه دوم خوابیدم! یا روی کین اسطوره منچستریونایتد که از کیفیت پایین بازی انتقاد کرد. دلیل چنین نظراتی رویکرد تدافعی ایران و عدم توانایی بلژیک برای شکافتن خط دفاع ما بوده است. 


4-حماسه نسازیم! این ساده‌ترین جمله‌ای است که می‌شود به برخی آدم‌های جوگیر گفت. کسانی که بدون توجه به شرایط صرفا بر اساس اینکه بلژیک به نظرشان تیم قدری آمده از یک مساوی چنان شگفت‌زده می‌شوند که انگار قهرمان جام جهانی شدیم. و همین حماسه‌سازی فیک باعث می‌شود تیم ایران مسیر خود را در ادامه مسابقات گم کند. ما نتیجه خوبی گرفتیم و هیچ شکی در این نیست. اما نه آن نتیجه‌ای که تاریخ فوتبال ایران را به قبل و بعدش تقسیم کند یا رسانه‌های دنیا را شگفت‌زده کند و تیتر رسانه‌ها را تغییر دهد. ما مساوی کردیم همانطور که کیپ ورد هم اسپانیا را متوقف کرد، هم اروگوئه را. همانطور که ژاپن  با هلند  مساوی کرد. همانطور که عربستان مقابل اروگوئه به نتیجه یک بر یک رسید. سنت حماسه‌سازی از اتفاقات خیلی خوب مثل همین مساوی جلوی بلژیک ولی نه آنقدر بزرگ در ورزش مخصوصا باید پایان پیدا کند. حماسه در این جام جهانی حتی صعود از گروه هم نیست. (طبق گزارشی که چند روز پیش از اتلتیک درباره بهترین نتیجه هر تیم در جام جهانی فعلی منتشر کردیم.) 


5-سعید عزت‌اللهی کاری کرد که نزدیک بود هرچه رشته کرده‌بودیم پنبه شود. او هنگام تعویض طبق روال قبلی تمام تلاشش را کرد تا وقت بازی را بکشد. اتفاقی که بر اساس قوانین جدید باعث شد دو دقیقه ایران ده نفره بازی کند. خشم قلعه‌نویی و موقعیت گلی که به بلژیک در همان دو دقیقه دادیم نشان داد چقدر جزییات ساده در روند یک بازی تاثیرگذار هستند. در سایر زمان‌های بازی هم چندین بار دیدیم که یک نفر از بیرون مدام سر بازیکنان داد می‌زد سریع‌تر اوت را پرتاب کنند یا ضربه دروازه را بزنند. امیدواریم ضمن پیچاندن گوش سعید حواسمان بیشتر به مسائل اینچنینی باشد. حیف است تیم 100 دقیقه زحمت بکشد و آن وقت سر چنین چیزی نتیجه از دست برود. 


6- از یک منظر خاص نتیجه بازی ایران مقابل بلژیک تنها یک همتا داشته است؛ تساوی ژاپن مقابل هلند. تا به امروز هیچ کدام از تیم‌های آسیایی موفق نشدند مقابل بهترین تیم گروهشان امتیاز بگیرند و این تنها توسط ایران و ژاپن اتفاق افتاده است. ایران موفق شد بلژیک را متوقف کند و ژاپن برابر هلند مساوی کرد. تفاوتی که وجود دارد این است که ایران مقابل ضعیف‌ترین تیم گروه دو - دو مساوی کرد ولی ژاپن تونس نگون‌بخت را 4 بر صفر برد. سایر تیم‌های آسیایی مقابل بهترین تیم گروهشان چیزی جز شکست نصیبشان نشده است. مثلا کره به مکزیک باخت، عربستان به اسپانیا و قطر مقابل کانادا. 

23302

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.