توافق اسرائیل و لبنان برای آتش‌بس

فرارو پنج شنبه 14 خرداد 1405 - 07:54
پس از روزها تنش و حملات متقابل در مرز لبنان و اسرائیل، واشنگتن از شکل‌گیری چارچوبی جدید برای کاهش درگیری‌ها خبر داده است.

فرارو-آمریکا، اسرائیل و لبنان در بیانیه‌ای مشترک از دستیابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس در لبنان خبر دادند.

به گزارش فرارو به نقل از آکسیوس، این توافق پس از دو روز گفت‌وگو میان هیئت‌های اسرائیلی و لبنانی با میانجیگری آمریکا و در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در منطقه حاصل شده است. بر اساس این توافق، قرار است «مناطق آزمایشی» در جنوب لبنان ایجاد شود که مسئولیت تأمین امنیت آن‌ها به ارتش لبنان واگذار خواهد شد و در مقابل، نیروهای اسرائیلی از این مناطق عقب‌نشینی می‌کنند.

در بیانیه مشترک طرف‌ها تأکید شده است که این روند می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به یک توافق جامع‌تر در آینده باشد و مسیر گفت‌وگوهای سیاسی ادامه خواهد یافت. همچنین بر ضرورت تعیین سرنوشت روابط لبنان و اسرائیل توسط دولت‌های رسمی دو کشور تأکید شده است.

این توافق در شرایطی اعلام می‌شود که تنش‌ها در مرزهای جنوبی لبنان همچنان ادامه دارد و درباره نحوه اجرای کامل مفاد توافق، به‌ویژه با توجه به مواضع گروه‌های مختلف لبنانی، ابهاماتی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، طرف‌ها همچنین توافق کرده‌اند دور بعدی مذاکرات در تاریخ ۲۲ ژوئن(یک تیر) در واشنگتن برگزار شود. در چارچوب این تفاهم، ایجاد مناطق موسوم به «مناطق آزمایشی» در جنوب لبنان پیش‌بینی شده که در آن‌ها ارتش لبنان مسئولیت کامل کنترل و امنیت را بر عهده خواهد داشت.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.