اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود گفت : ایران هر اقدامی لازم باشد برای دفاع از امنیت ملی و هر کاری که متضمن دفاع از حاکمیت منطقه است فروگذار نخواهیم کرد.
سخنگو در ابتدای صحبتها گفت رزیم صهیونیستی بزرگترین رژیم جنایتکار با افزایش حملات به لبنان و فلسطین و نسل کشی و نقض آتش بس در لبنان و شهادت مردم این کشور و اوارگی آنها درحالیکه سازمان ملل تماشایی هست بدون هیچ اقدامی و این اقدام مترتب منطقه و کل جهان خواهد بودو آثار برای صلح جهان احساس می شود و باید عمل بکند. بقایی در پاسخ به خبرنگار درباره تحولات لبنان گفت توقف در توقف جنگ در لبنان شروط هر اتش بسی هست و ایران خودش را ملزم به آن می داند و هر گونه اقدامی برای دفاع از امنیت ایران و منطقه می داند
سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعاهای رئیس جمهور آمریکا درباره توافق درباره برنامه ی صلح آمیز هسته ای ایران: هر وقت لازم باشد درباره مسائل هسته ای کاری کنیم به خوبی می دانیم چطور عمل کنیمآقای بقائی در نشست خبری: درباره مسائل هسته ای هیچ مذاکره ای انجام نشده است و تمرکز ما در این مرحله بر خاتمه جنگ استاساسا یکی از معضل های مذاکره با هیئت حاکمه آمریکا، تغییر مکرر در مواضع و موضع گیری های متناقض است
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : منطقه ما مواجه است با جنگ افروزی مستمر رژیم صهیونیستی که در هشتاد سال گذشته جنگی دائمی علیه کشورهای منطقه با حمایت آمریکا را به راه انداخته تحرکات اخیر، نقض مکرر آتش بس است . ما تاکید داریم که آتش بس در لبنان، بخش جدایی ناپذیر خاتمه جنگ است. آمریکا هم آتش بس را نقض میکند ادامه محاصره دریایی هم نقض آتش بس تلقی میشود.
بقایی درباره گمانه زنی درباره مذاکرات و آخرین وضعیت مذاکرات گفت ما از ابتدا می دانستیم و می دانیم در شرایط عدم اعتماد مذاکره می کنیم و مذاکره در دل سو ظن آغاز شد و ادامه دارد دیپلماسی جایگزین قدرت نیست و مذاکره خودش نشانه اعتماد بین دو طرف نیست و در شرایطی که طرف متناقض حرف می زند و پیام رسانه ای متناقض می دهد باعث طولانی شدن روند مذاکرات می شود عامل اصلی عدم توافق در منطقه رژیم صهیونیستی و حملات به لبنان تلاش برای جلوگیری از بهبود اوضاع منطقه است و امریکا هم مسئول ایت و هر اقدام رژیم صهیونیستی در منطقه ، مسئولش امریکایت که از آن حمایت می کند
بقایی درباره مذاکرات درباره اورانیوم و صحبتهای ترامپ دراین باره گفت هر وقت لازم باشد در مورد هسته ای ماری بکنیم خودمان انجام می دهیم و هیچ مذاکره ای درباره اورانیوم غنی شده نکرده ایم و فقط برای پایان جنگ گفتگو داریم و نقض چندین بازه از امریکا شاهدیم و ازطرفی که موضوعات را تغییر می دهد ما هم باید چنین رویکردی داشته باشیم و اینگونه اقدامات امریکا مسیر مذاکرات را بازارش مواجه می کند.
سخنگو درباره موضوع مطرح شده در مذاکرات برای پرداخت خسارت به ایران گفت یکی از موضوعاتی که در جریان مذاکرات مطرح شده برای بازسازی خسارات بوده و الان بیشتر نمی شود حرف زد و اگر توافقی شود که در آن زمان ۶۰ روز مطرح است باید درباره آن صحبت کرد
سخنگوی وزارت خارجه افزود : ایران خود را متعهد میداند به هر گونه اقدام لازم برای پاسداشت آتش بس .
بقایی گفت : هم دستگاه سیاست خارجی و هم دیگر اجزای حاکمیت تحولات را به دقت رصد میکنیم و هر اقدامی لازم باشد برای دفاع از امنیت ملی و هر کاری که متضمن دفاع از حاکمیت منطقه است فروگذار نخواهیم کرد. آتش بس در لبنان مدام نقض میشود .
آقای بقائی در نشست خبری: سازمان ملل هیچ تحرکی ندارند و صرفا تماشاچی هستند . این شرایط پیامدهایش نه فقط متوجه منطقه که متوجه جهان خواهد بود .مماشات درباره نسل کشی، آثارش بر صلح و امنیت منطقه و جهانی احساس میشود و جامعه جهانی موظف است به مسئولیت هایش عمل کند.
بقایی ۴ شهروند ایرانی توسط کویت دستگیر شدند و کویت طبق کنوانسیون بین المللی دسترسی به آنها را تسهیل کند و انتظار ما این است وضعیت آنها را مشخص کند و دسترسی کنسولگری ایران را فراهم کند و باعث کدورتر بیشتر نشود و قلمرو منطقه توسط امریکا نقض شده و لازم است خودداری از استفاده دیگر کشورها برای دخالت در منطقه توسط مداخله گران مانند امریکا