به گزارش ایرنا، در مسیر رسیدن انرژی گرانبها و ارزشمند برق از محل تولید تا مصرف کننده، شاهد تلفات و کاهش توان شبکه به دلایل فنی و غیر فنی هستیم، که باعث تحمیل هزینه های گزاف و همچنین هدر رفت انرژی می شود.
متولیان صنعت برق کشور برای مقابله با تلفات و کمک به پایداری شبکه برق، طرح ملی مهتاب (مدیریت هوشمند تلفات برق کشور) را در چهار محور مدیریت مصرف و کاهش مصرف، جمعآوری برقهای غیرمجاز، تعویض کنتورهای معیوب و دستکاریشده، تسریع در نصب انشعابات جدید و همچنین کنترل مضاعف فروش انرژی به مشترکان، برای گذر از پیک بار طراحی و اجرا کرده اند.
طرح ملی مهتاب که از سال گذشته آغاز شده است امروز نیز در آستانه فصل گرما و افزایش مصرف برق با انجام مانور سراسری و به صورت ویئو کنفرانس در شرکتهای توزیع برق کشور اجرا شد.
جمع آوری ۲۰۰ انشعاب غیر مجاز در کرمان
مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در حاشیه این مانور و در جمع خبرنگاران گفت: در مانور امروز ۸۰ نفر از همکاران در قالب ۳۵ گروه و در هفت مدیریت برق شهرستان کرمان برای جمع آوری حدود ۲۰۰ انشعاب غیر مجاز اقدام میکنند.
عبدالوحید مهدوینیا افزود: در مانور قبلی طرح مهتاب ۱۵ انشعاب غیر مجاز به انشعاب دائم تبدیل شد و فرصت خیلی خوبی در خصوص نصب شمارشگر هوشمند برای مشترکانی که به صورت غیر مجاز از برق استفاده میکنند، فراهم شده تا که با نصب این کنترلگرها بتوانیم برق مصرفی را محاسبه کنیم.
بیشترین چالش برق کرمان در مناطق حاشیهای/ هدفگذاری کاهش پنج درصدی
وی تصریح کرد: استان کرمان نسبت به استان های دیگر کشور در رابطه با وضعیت تلفات برق شرایط بهتری دارد و در یک سوم انتهای جدول تلفات قرار داریم و بیشترین چالش را در مناطق حاشیه ای شهر داریم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان تاکید کرد: بد مصرفی مهمترین مشکل ما در شبکه برق است، ضمن اینکه هفته گذشته تعداد ۱۱ دستگاه ماینر غیر مجاز را کشف کردیم که برق زیادی مصرف می کردند.
وی ادامه داد: هدف ما کاهش پنج درصدی تلفات و مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، یعنی ما سال گذشته حدوداً ۹۰۰ مگاوات مصرف برق در حوزه شمال استان کرمان بوده که حدوداً باید ۴۵ تا ۵۰ مگاوات از توان مصرفی کاهش پیدا کند.
مهدوی نیا خاطر نشان کرد: عمده بد مصرفی برق در بخش تجاری و مسکونی است و واحدهای تجاری زیادی داریم که لامپهای زیادی را روشن نگه می دارند و اگر همراهی مردم را داشته باشیم نیاز به خاموشی وجود ندارد.
وی ادامه داد: منظور ما از صرفه جویی مصرف نکردن نیست، بلکه درست مصرف کردن است و سامانههای سرمایشی روی عدد ۲۵ درجه تنظیم شود و مصارف غیر ضروری و اضافه نداشته باشیم.














