به گزارش رکنا، شاخص اهدای عضو در ایران با روندی صعودی به عدد ۱۵ رسیده و کشور را در جایگاه نخست منطقه قرار داده است.
اگرچه در برخی شهرهای پیشرو این شاخص به عدد ۵۰ و استانداردهای جهانی نزدیک شده، اما وجود برخی موانع فرهنگی در مناطق مختلف باعث شده است میانگین کشوری همچنان با ایدهآلهای بینالمللی فاصله داشته باشد.
کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند با توجه به لزوم رضایت اولیای دم برای اهدای عضو، گفتگوی صریح افراد با اعضای خانواده درباره این تصمیم حیاتبخش، اصلیترین راهکار برای تسهیل فرآیند اهدای عضو و نجات جان بیماران است.
در حال حاضر توانمندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در پیوند ارگانهای حیاتی نظیر کبد، قلب و کلیه به سطح بالایی رسیده و نرخ موفقیت این جراحیها در ایران با استانداردهای جهانی برابری میکند.
با توجه به حضور قابل توجه جوانان زیر ۵۰ سال در لیستهای انتظار پیوند کبد و ریه، تقویت باورهای اخلاقی جامعه برای جلوگیری از دفن اعضای سالم و بازگرداندن بیماران به آغوش زندگی، به عنوان یک اولویت ملی در دستور کار نظام سلامت قرار دارد.