ایران بر قله اهدای عضو منطقه ایستاد / شاخص ملی پیوند به عدد ۱۵ رسید

رکنا چهارشنبه 06 خرداد 1405 - 10:54
رکنا، شاخص اهدای عضو در ایران با رشدی مستمر به عدد ۱۵ دست یافته و جایگاه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که وزارت بهداشت با هدف رسیدن به استانداردهای جهانی، بر رفع موانع فرهنگی و ضرورت گفت‌وگوی صریح اعضای خانواده درباره اهدای عضو تاکید دارد تا از دفن اعضای حیاتی بیماران مرگ مغزی جلوگیری شود. اولویت‌های نظام سلامت قرار دارد.

به گزارش رکنا،  شاخص اهدای عضو در ایران با روندی صعودی به عدد ۱۵ رسیده و کشور را در جایگاه نخست منطقه قرار داده است.

اگرچه در برخی شهرهای پیشرو این شاخص به عدد ۵۰ و استانداردهای جهانی نزدیک شده، اما وجود برخی موانع فرهنگی در مناطق مختلف باعث شده است میانگین کشوری همچنان با ایده‌آل‌های بین‌المللی فاصله داشته باشد.

کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند با توجه به لزوم رضایت اولیای دم برای اهدای عضو، گفتگوی صریح افراد با اعضای خانواده درباره این تصمیم حیات‌بخش، اصلی‌ترین راهکار برای تسهیل فرآیند اهدای عضو و نجات جان بیماران است.

در حال حاضر توانمندی علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در پیوند ارگان‌های حیاتی نظیر کبد، قلب و کلیه به سطح بالایی رسیده و نرخ موفقیت این جراحی‌ها در ایران با استانداردهای جهانی برابری می‌کند.

با توجه به حضور قابل توجه جوانان زیر ۵۰ سال در لیست‌های انتظار پیوند کبد و ریه، تقویت باورهای اخلاقی جامعه برای جلوگیری از دفن اعضای سالم و بازگرداندن بیماران به آغوش زندگی، به عنوان یک اولویت ملی در دستور کار نظام سلامت قرار دارد.

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.