به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سیدسجاد رضوی در نشست بررسی روند اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، نظام ارجاع را یکی از راهبردیترین برنامههای سلامت کشور برشمرد و اظهار داشت: آغاز رسمی فرآیند ارجاع بیماران از سطح یک به سطوح ۲ و ۳ (خدمات تخصصی و فوقتخصصی) در شهرهای پایلوت، گامی بلند برای تکمیل زنجیره خدمات درمانی است که پیش از این به عنوان حلقه مفقوده در سیستم سلامت شناخته میشد.
وی افزود: با استقرار این نظام، شاهد نظمبخشی به مراجعات در بیمارستانهای دانشگاهی خواهیم بود. در این فرآیند، پزشک خانواده به عنوان هسته مرکزی مدیریت سلامت، بیمار را پس از تشخیص اولیه و در صورت نیاز، از طریق سامانههای الکترونیک به سطوح بالاتر هدایت میکند.
تسهیل مسیر درمان و ارجاع افقی
معاون درمان وزارت بهداشت با تشریح جزئیات فنی این طرح گفت: در سطح دوم، بیمار توسط متخصص ویزیت شده و در صورت نیاز به مشاورههای جانبی، در قالب “نظام ارجاع افقی” به متخصص دیگر هدایت یا جهت بستری به بیمارستان ارجاع میشود. هدف ما این است که مسیر ارائه خدمات از سطح اول تا فوقتخصصی، منسجم، نظاممند و مبتنی بر فرآیندهای شفاف باشد تا رضایتمندی بیماران افزایش یابد.
رضوی همچنین بر ضرورت ارزیابی مستمر دانشگاهها و ارائه گزارشهای دقیق از زیرساختها و چالشها تأکید کرد و بهرهگیری از تجربیات اجرایی دانشگاههای علوم پزشکی را کلید بهبود کیفیت این برنامه دانست.
تماس تلفنی رئیسجمهور و حمایت از کادر سلامت
بر اساس این گزارش؛ در میانه این نشست، دکتر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در تماسی تلفنی با شرکتکنندگان در جلسه گفتگو کرد.










