به گزارش ایرنا، علیاکبر ورمقانی روز سهشنبه در جلسه بررسی وضعیت تب برفکی در کردستان افزود: باید زمینه مشارکت بیشتر دامداران در اجرای اقدامات پیشگیرانه فراهم شود.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت همهجانبه از دامداران، خواستار بسیج ظرفیت دستگاههای اجرایی، تامین اعتبارات لازم و تشدید اقدامات پیشگیرانه و نظارتی برای کنترل این بیماری در استان شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان بیماری تب برفکی را یکی از تهدیدات جدی حوزه دام عنوان کرد و افزود: با توجه به بنیه اقتصادی ضعیف بسیاری از دامداران، ضروری است همه دستگاهها برای کاهش خسارات و حمایت از این قشر پای کار باشند.
وی بر ضرورت تقویت اقدامات ترویجی و اطلاعرسانی تاکید و اضافه کرد: در حوزه آگاهیبخشی نسبت به خطرات بیماری تب برفکی، همه دستگاههای اجرایی باید مشارکت فعال داشته باشند.
وی افزود: ظرفیتهایی همچون مراکز ترویج جهاد کشاورزی، تعاونیهای روستایی، دهیاران و بخشداران برای اطلاعرسانی گسترده در میان روستاییان و دامداران بکار گرفته شود.
ورمقانی تامین اعتبار را از مهمترین الزامات کنترل بیماری دانست و گفت: فرمانداران باید به صورت ویژه در این حوزه ورود کنند و موضوع در سطح شهرستانها با جدیت پیگیری گردد و همچنین همه دستگاهها باید برای تامین بخشی از منابع مالی بسیج شوند.
وی خواستار پیگیری موضوع از محل اعتبارات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شد و بیان کرد: با توجه به ابعاد گسترده تب برفکی و تأثیرات آن، استفاده از ظرفیت اعتبارات پدافندی و مدیریت بحران در این حوزه توجیهپذیر است و باید بهطور جدی پیگیری شود.
معاون استاندار کردستان با قدردانی از همراهی نیروهای انتظامی در کنترل جابهجایی دامها، بر تداوم نظارتها تأکید کرد و افزود: باید از ورود و خروج دامهایی که میتوانند برای استان مخاطره ایجاد کنند جلوگیری شود و انتقال دامهای سبک و سنگین از سایر استانها با حساسیت و نظارت دقیق انجام گیرد.
ورمقانی اضافه کرد: ضروری است حساسیت لازم در حوزه تامین اعتبار، واکسن و انجام وظایف ذاتی مرتبط با کنترل بیماری بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و در استان نیز از همه ظرفیتهای موجود برای مدیریت شرایط استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به فرارسیدن عید قربان، خواستار تشدید نظارتها بر کشتار دام شد و گفت: اقدامات کنترلی باید با جدیت بیشتری دنبال شود و مردم نیز از ظرفیت کشتارگاههای ثابت و سیار استان برای انجام قربانی استفاده کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه تب برفکی مسئلهای ریشهدار و تکرارشونده است، بیان کرد: با توجه به مواجهه سالانه با این بیماری، لازم است اعتبارات مرتبط هر ساله در سطح استانی و ملی پیشبینی شود.
ورمقانی با اشاره به برخی مشکلات امسال در زمینه تأمین واکسن، بر ضرورت همراهی همه دستگاهها برای مدیریت شرایط و کاهش تبعات بیماری در استان تاکید کرد.
تب برفکی از بیماریهای بسیار مسری دام است که میتواند باعث ایجاد تلفات در بره، بزغاله و گوسالهها شده و کاهش تولید شیر و گوشت را در بر داشته باشد.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.
جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.












