استاندار کرمان: توسعه گردشگری و پیوست‌های اجتماعی، رمز احیای تالاب‌های استان است

ایرنا سه شنبه 05 خرداد 1405 - 16:20
کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به حوزه‌های زیست‌محیطی و با اشاره به اینکه توسعه گردشگری و پیوست‌های اجتماعی، کلید احیای تالاب‌های استان است، گفت: احیای تالاب‌های استان، از جمله جازموریان، نیازمند نگاهی بهره‌ورانه است و باید با تقویت زیرساخت‌های گردشگری و مشارکت جامعه محلی، صیانت از این سرمایه‌های ملی را به یک مطالبه عمومی و اقتصادی تبدیل کرد.

به گزارش ایرنا، محمد علی طالبی روز سه‌شنبه در نخستین جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های استان و همچنین نخستین جلسه ستاد سیاستگذاری هماهنگی و مدیریت پدیده گردوغبار استان که با حضور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برگزار شد، اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده و همکاری بخش‌های علمی و دانشگاهی، اکنون برنامه‌های جامع مدیریت حوزه‌های آبریز تدوین شده و در این زمینه با خلأ برنامه‌ریزی مواجه نیستیم؛ لذا اولویت اصلی استان از این لحظه، عبور از مرحله طراحی و ورود به فاز عملیاتی و اجرایی است.

تالاب‌ها؛ فرصتی برای رونق گردشگری و اقتصاد محلی

استاندار کرمان با اشاره به ظرفیت‌های مغفول مانده در مناطق پیرامونی تالاب‌ها، تصریح کرد: نگاه ما به تالاب باید از یک نگاه صرفاً حفاظتی به نگاهی بهره‌ورانه تغییر پیدا کند. تقویت گردشگری در این مناطق نه‌تنها باعث رونق اقتصاد محلی می‌شود، بلکه حساسیت و توجه افکار عمومی را نسبت به حفظ و احیای این اکوسیستم‌ها افزایش می‌دهد.

وی افزود: باید از برند "تالاب" برای تقویت برنامه‌های فرهنگی و توسعه اقتصاد شهرستان‌های همجوار استفاده کنیم. فرهنگ‌سازی در این زمینه زمانی موفق خواهد بود که مردم مزایای وجود یک تالاب زنده را در زندگی و معیشت خود لمس کنند.

لزوم پیوست زیست‌محیطی برای فعالیت‌های اقتصادی و منطقه ویژه

مقام عالی دولت در استان کرمان بر لزوم هم‌افزایی میان بخش صنعت و محیط‌زیست تأکید کرد و گفت: تمامی فعالیت‌های اقتصادی و طرح‌های توسعه‌ای در استان باید دارای پیوست‌های فرهنگی و زیست‌محیطی باشد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم بخش‌های صنعتی و معدنی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی، سهم خود را در تقویت و احیای تالاب‌ها ایفا کنند. به ویژه در مورد مناطق ویژه اقتصادی، باید پیوند محکمی میان نیازهای زیست‌محیطی منطقه و توانمندی‌های این بخش ایجاد شود.

طالبی با قدردانی از جدیت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در برگزاری این نشست، ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاه‌های ملی و استانی، اهداف پیش‌بینی شده در چشم‌انداز مدیریت تالاب‌های استان محقق شده و شاهد بهبود شرایط اقلیمی و زیستی در این مناطق باشیم.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.