۲۰ درصد عرصه‌های ملی خوزستان بیابانی است

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 21:49
اهواز - ایرنا - رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی استان خوزستان گفت: ۲۰ درصد از عرصه‌های ملی خوزستان، معادل ۱.۲۷ میلیون هکتار، عرصه بیابانی است که بخشی از این بیابان‌ها قدیمی و بخشی دیگر بر اثر مدیریت ضعیف، طرح‌های نفتی، جاده‌سازی یا بهره‌برداری در راستای معیشت مردم ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، علی چمن‌نژادیان روز دوشنبه در نشست خبری در محل این اداره بیان کرد: ۷۵۰ هزار هکتار از این مناطق فوق‌بحرانی هستند که ۳۵۰ هزار هکتار آن کانون ریزگرد محسوب می‌شود.

وی با اشاره به آمایش سرزمینِ تهیه شده از استان گفت: ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان به عنوان مناطق در معرض ریزگرد شناسایی شده‌اند که ۳۵۰ هزار هکتار از آن‌ها در وضعیت فوق‌بحرانی قرار دارند.

وی همچنین به ۳۵۰ هزار هکتار تپه‌های ماسه‌ای که عمدتا در غرب خوزستان قرار دارند اشاره کرد و افزود: تلاش‌های زیادی برای مهار و احیای این مناطق صورت گرفته است.

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان، تغییرات اقلیمی را عاملی موثر در تغییر گونه‌های گیاهی منطقه دانست و اظهار کرد: یکی از عوامل اثرگذار در تغییر اقلیم استان، فلرهای نفتی هستند که با افزایش دما، اقلیم را تغییر داده و باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی می‌شوند.

چمن‌نژادیان با بیان اینکه کانون شماره چهار ریزگرد در مسیر ماهشهر قرار دارد، ادامه داد: عوامل عمرانی نیز در توسعه بیابان و ایجاد کانون ریزگرد موثر هستند؛ به عنوان مثال، ساخت جاده در مسیر آب در محور ماهشهر، به تدریج باعث تغییر اقلیم و تبدیل شدن منطقه به کانون ریزگرد شده است.

مدیریت روان‌اب، راهکاری کم‌هزینه برای مقابله با بیابان‌زایی

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: در پنج سال اخیر، ۳۴ هزار هکتار با اجرای طرح روان‌اب از پوشش بیابانی به فضای سبز تغییر یافته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر هفت کانون ریزگرد به وسعت ۳۴۲ هزار هکتار در استان وجود دارد که کانون شماره چهار، واقع در مسیر اهواز به سمت ماهشهر، به دلیل وزش باد، ریزگردها را به سمت اهواز هدایت می‌کند.

چمن‌نژادیان با تاکید بر اینکه از طرح مدیریت روان‌اب در کانون شماره چهار برای کاهش عرصه‌های بیابانی استفاده شده است، افزود: مدیریت روان‌اب کم‌هزینه‌ترین راهکار برای مقابله با بیابان‌زایی است؛ زیرا از به دام انداختن نزولات جوی برای پرورش گیاهان، زهکشی منطقه و کمک به رویش بانکِ دانه خاک استفاده می‌شود.

بر اساس اعلام اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان، طی ۱۰ سال گذشته، طرح بیابان‌زدایی در بیش از ۶۰ هزار هکتار از ۳۵۰ هزار هکتار کانون ریزگرد استان اجرا شده و اقدامات اثرگذاری برای توسعه فضای سبز و تثبیت خاک صورت گرفته است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.