به گزارش ایرنا، فریدون فراهانی روز دوشنبه در نشستی که با محوریت بررسی پروژههای پیادهراه اراک با حضور خبرنگاران برگزار شد، افزود: اراک با اجرای طرح هسته مرکزی شهر در آستانه ورود به دوره جدیدی از هویتیابی فراتر از کاربری صنعتی دانست.
وی با اشاره به ضرورت دفاع صادقانه و کارشناسی از فضاهای پیادهمحور اظهار کرد: متاسفانه مدیریت شهری در ایران بیشتر شهرها را صرفا بر اساس کاربری، دسترسی، مساحت و جمعیت تعریف میکند، در حالیکه این نگاه کالبدی، جامعیت مدنی و اجتماعی شهرها را نادیده میگیرد.
این پژوهشگر طراحی شهری افزود: شهر باید به عنوان کنشگری فعال، بستر تمرین مدنیت در زندگی روزمره باشد و اگر حیات شهروندان به خانه، محل کار و اتوبانها محدود شود، فرصتی برای بروز مشارکت و تعلقخاطر پیدا نمیکنند و پیادهراهها این فرصت را فراهم میکنند که همه گروهها از کودک تا سالمند، با آرامش و امنیت در مرکز شهر حضور یابند و از تماشای شهر لذت ببرند.
فراهانی با انتقاد از شتاب بیرویه شهرگرایی از دهه ۴۰ در ایران، خاطرنشان کرد: این شتاب، کیفیت زندگی را به شدت کاهش داده و زندگی جمعی را به مخاطره انداخته است و در چنین شرایطی، توسعه فضاهای انسانمحور و همهشمول، به عنوان پادزهر، تسلط تکنولوژی و صنعت بر شهر عمل میکند.
وی با اشاره به تجربه شهرهایی مانند تهران به عنوان نمونهای از شهر شکستخورده در مواجهه با توسعه بدون برنامه خودرو، گفت: در مقابل، شهرهایی مانند اصفهان با پیادهسازی میدان نقش جهان و چهارباغ، مسیر درستی را آغاز کردند و متاسفانه پیش از آن، خودرو از کنار این میدان جهانی تردد میکرد که با اعتراضات تخصصی همراه بود.
این پژوهشگر طراحی شهری در بخش دیگری از سخنان خود، اراک را شهری با پتانسیلهای منحصربهفرد توصیف کرد و گفت: اراک دیگر تنها به عنوان یک شهر صنعتی شناخته نمیشود و مرکز تاریخی شهر با شبکه شطرنجی و بازار ارزشمند خود، سرمایهای کمنظیر است که نباید ارزش هنری و زیباییشناختی بازار اراک را با معیار مساحت سنجید؛ کیفیت، منحصربهفرد بودن و احترام مردم به بافت تاریخی، معیارهای اصلی برای ثبت جهانی و جذب گردشگر است.
فراهانی با تقدیر از همدلی و همفکری نخبگان و مدیران محلی در استان مرکزی، بیان کرد: امید است با استمرار چنین همافزایی، پروژههای پیادهراه محور در اراک به نقطه عطفی برای افزایش تابآوری، نشاط اجتماعی و دیده شدن شهر در سطح ملی تبدیل شود.
وی تاکید کرد: مردم اراک خود تشنه حضور در فضاهای شهری باکیفیت هستند و این فرصتی ارزشمند برای احیای مدنیت شهری است.
پیادهراه زمینهساز افزایش تابآوری شهری است
شهردار اراک نیز در این نشست با تاکید بر دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی پیادهراهها، گفت: این پروژهها باعث همافزایی، همدلی و همفکری میان نخبگان استان مرکزی میشود و میتواند تابآوری، نشاط اجتماعی و احساس تعلق شهروندان را افزایش دهد.
علیرضا محمودی، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی پیادهراه این است که ما به دنبال این برویم ببینیم چه کسی میتواند با صداقت از آن دفاع کند و در این مسیر به سراغ نخبگان استان مرکزی و اراک رفتیم و حضور آنان را غنیمت میشماریم.
وی افزود: این همافزایی، همدلی و همفکری، هم تابآوری را زیاد میکند، هم نشاط اجتماعی را بالا میبرد و هم باعث دیده شدن افراد در هر جایگاه و دورهای میشود و همه باید احساس مشارکت و تعلق کنند.
شهردار اراک با اشاره به پیچیدگی و سرعت لازم در اجرای پروژههای شهری خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم مسائل بازگو، شکافته، کارشناسی، تبیین و هدایت شوند و گاهی برای پیشبرد کارها لازم است جسارت به خرج دهیم و حتی برخی را اذیت کنیم، اما این مسیر درستی است.












