به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حامد شکوهی در حاشیه بازدید از اراضی کشاورزی استان، با تاکید بر اهمیت حفظ کاربری اراضی کشاورزی و بهرهوری بهینه از منابع ملی اظهار کرد: در راستای اجرای تکالیف قانونی و با هدف ارتقای امنیت غذایی و همچنین جلوگیری از تخریب و رهاسازی زمینهای زراعی، پایش دقیق اراضی بایر استان به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.
وی با اشاره به فرآیند شناسایی این اراضی افزود: بر اساس بررسیهای میدانی کارشناسان و بهرهگیری از نقشههای پایش ماهوارهای، مساحتی افزون بر ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار از زمینهایی که برای مدتی طولانی بدون کشت رها شده بودند، شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفتند.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: طبق ضوابط و مقررات جاری، این اراضی پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ اخطارهای لازم به مالکان، تعیین تکلیف میشوند.
شکوهی در خصوص سرنوشت این زمینها بیان کرد: اولویت اصلی ما در اجرای این طرح، احیای مجدد و فعالسازی این اراضی برای افزایش بهرهوری است؛ چنانچه مالکان در مهلت مقرر نسبت به احیا و آغاز فعالیتهای کشاورزی اقدام نکنند، مطابق با قانون اقدامات قانونی لازم برای بازگرداندن این سرمایههای ملی به چرخه تولید صورت خواهد گرفت.
این مسئول خاطرنشان کرد: حفظ کاربری اراضی کشاورزی خط قرمز این سازمان است؛ لذا از تمامی بهرهبرداران و مالکان انتظار میرود با مدیریت صحیح، از رهاسازی زمینهای کشاورزی خودداری کرده و با مشارکت فعال در مسیر توسعه بخش کشاورزی و تحقق تولید پایدار در استان گام بردارند.
وی تاکید کرد: پایش اراضی استان همچنان به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و هرگونه رهاسازی غیرموجه اراضی کشاورزی در سطح شهرستانهای استان، با رصد دقیق کارشناسان مدیریت امور اراضی همراه خواهد بود.
به گزارش ایرنا، طبق اعلام مدیریت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان؛ در سال گذشته این سازمان به یکهزار و ۹۹۳ مورد استعلام در سامانه صدور اسناد کشاورزی (سحاک) پاسخ گفت که این استعلامها در مجموع ۶ هزار و ۱۶۰ هکتار از اراضی استان را دربر میگیرد.
در حال حاضر وسعت زمینهای زراعی، باغی و محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل کشاورزی استان هرمزگان افزونبر ۱۶۱ هزار هکتار با تولید سالانه افزونبر سه میلیون و ۹۵۰ تن محصول است که ۸۰ هزار هکتار آن با تولید ۹۴۰ هزار تن را باغات و نخیلات تشکیل میدهند.







