آیا عراقچی به نیویورک سفر خواهد کرد؟

فرارو چهارشنبه 30 اردیبهشت 1405 - 22:24
قرار است این نشست به ابتکار چین و به دعوت وزیر امور خارجه این کشور، در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو، اواسط هفته آینده برگزار شود و از جمهوری اسلامی ایران نیز برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است.

اسماعیل بقائی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با سفر عراقچی به نیویورک گفت: مقدمات سفر برای حضور احتمالی سید عباس عراقچی در نشست ویژه شورای امنیت به میزبانی چین در حال انجام است.

من حقیقتش متعجب شدم از فضاسازی عجیبی که درباره سفری مطرح شد که در چارچوب فعالیت‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه، سفری عادی محسوب می‌شود.

 این سفر به نیویورک احتمال دارد انجام شود و البته ممکن هم هست انجام نشود، چون هنوز قطعی نیست. دلیلش هم این است که هم باید روادید صادر شود و هم ممکن است اولویت‌های دیگری داشته باشیم.

با این حال، مقدمات کار در حال انجام است. این جلسه نیز یک نشست متعارف است که چین، به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه می، آن را تنظیم کرده است. موضوع نشست هم «تقویت صلح و امنیت بین‌المللی بر مبنای اصول منشور ملل متحد» است.

قرار است این نشست به ابتکار چین و به دعوت وزیر امور خارجه این کشور، در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو، اواسط هفته آینده برگزار شود و از جمهوری اسلامی ایران نیز برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است.

اگر هماهنگی‌ها انجام شود و اولویت دیگری پیش نیاید، آقای دکتر عراقچی در این جلسه شرکت خواهند کرد.

 هر کشوری که برای یک ماه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده می‌گیرد، معمولاً ابتکارهایی را پیشنهاد می‌کند. برای چین، به عنوان عضو دائم شورای امنیت که همواره دغدغه چندجانبه‌گرایی و مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و برخی دیگر از کشورها را داشته، برگزاری چنین نشستی اهمیت دارد و در همین چارچوب نیز این ابتکار را مطرح کرده‌اند.

 

 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.