نرخ شهرنشینی در ایران ۷۶ درصد است

فرارو سه شنبه 29 اردیبهشت 1405 - 11:48
علیرضا رئیسی نرخ شهرنشینی در کشور را، ۷۶ درصد اعلام کرد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نشست خبری به مناسبت روز جمعیت در هفته ملی سلامت، با اشاره به ایثارگری جامعه سلامت در جنگ تحمیلی سوم و آسیب دیدن بیش از ۲۲۰ مرکز درمانی، بر اهمیت حیاتی جوانی جمعیت تأکید کرد و هشدار داد که اگرچه پیروزی در میادین نظامی قطعی است، اما پیروزی در نبرد با کاهش جمعیت نیازمند عزم ملی و درک عمیق از خطر سالخوردگی است.

به گزارش ایرنا، رئیسی با تاکید بر توزیع نامتوازن جمعیت گفت: ۲۰ درصد مساحت کشور ۵۰ درصد جمعیت را جای داده است و در کلان‌شهرها مسکن و اقتصاد مشکلاتی برای ازدواج پیش می‌آورد. 

رئیسی نرخ شهرنشینی را ۷۶ درصد و روستایی را ۲۴ درصد اعلام کرد و افزود: هرچه شهرنشینی بالاتر رفته نرخ باروری کاهش یافته است؛ قم و تهران با ۹۵.۲ و ۹۵.۳ درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان و گلستان کمترین میزان شهرنشینی را دارند. 

وی همچنین مهاجرت را عاملی جهانی دانست و گفت: برای آینده ایران تا سال ۱۴۳۰.۶ سناریو پیش‌بینی شده که در بدترین حالت، حداکثر جمعیت حدود ۹۰ میلیون نفر خواهد بود. 

وی افزود: در پیش‌بینی‌های مهرماه ۱۴۰۰ برای جبران کاهش باروری دوران کرونا، جمعیت کل کشور حدود ۹۳ میلیون نفر لحاظ شده بود.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.