رئیس سازمان بهزیستی گفت: سند جامع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و خانههای مانا برای نوجوانان در ۱۰ استان راهاندازی میشود.

به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، نشست بررسی برنامههای تحولی مرکز پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با حضور سید جواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی، سلمان حسینی رئیس مرکز فوریتهای اجتماعی و جمعی از معاونان و کارشناسان برگزار شد.
در این جلسه، رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر تقویت رویکرد محلهمحور و فعالیتهای اجتماعمحور گفت: تمامی طرحهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در قالب طرح “سلام” قابل اجرا هستند و این طرح دقیقترین الگوی محلهمحوری در سازمان محسوب میشود.
حسینی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیتهای مردمی و نقش حمایتی دولت افزود: «محلهمحوری واقعی در طرح سلام متجلی شده و تمامی برنامههای سازمان را میتوان با آن پیوند داد.»
وی در ادامه به اهمیت اجرای اقدامات پیشگیرانه در سه سطح اولیه، ثانویه و ثالثیه اشاره کرد و گفت: در پیشگیری اولیه باید از بروز آسیبها جلوگیری شود، در سطح ثانویه مداخلات لازم برای افراد در معرض خطر انجام گیرد و در سطح ثالثیه برنامههای بازتوانی برای آسیبدیدگان تدوین شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور تقویت مشارکتهای درونبخشی، بینبخشی و برونبخشی را کلید موفقیت در حوزه پیشگیری دانست و گفت: «یکی از آسیبهای سازمانی غلبه تملک سازمانی به جای تعلق سازمانی است و برای اثربخشی بیشتر باید هماهنگی و همافزایی میان واحدها توسعه یابد.»
وی درباره طرح “سلام” گفت: این طرح بستری برای یکپارچهسازی فعالیتهای اجتماعمحور سازمان است و به بهترین شکل از ظرفیت برنامههای محلهمحور بهره میگیرد.
حسینی گفت: «محلهمحوری از سیاستهای اصلی دولت است و دستیابی به آن مستلزم کوچکتر شدن دولت و بزرگتر شدن نقش مردم از طریق فعالیتهای محلی و اجتماعی است.»
سازمانهای مردمنهاد، بازوی اصلی بهزیستی در محلات
سید جواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، با تأکید بر نقش محوری سازمانهای مردمنهاد و تشکلهای خیریه در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گفت: این نهادها بزرگترین بازوی بهزیستی در محلات هستند.
وی با اشاره به ضرورت تدوین سند جامع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی افزود: مهمتر از تدوین سند، اجراییسازی دقیق و مؤثر آن است.
حسینی همچنین بر اهمیت پیشگیری اولیه تأکید کرد و خانواده و مدرسه را تأثیرگذارترین نهادهای اجتماعی دانست که باید برای آنها برنامههای توانمندسازانه و پیشگیرانه مشخص طراحی شود.
از راهاندازی خانههای مانا تا برنامههای نوین پیشگیری
در ادامه این نشست، سلمان حسینی، رئیس مرکز فوریتهای اجتماعی، پیشگیری از آسیبها و بازتوانی اعتیاد، از برنامههایی همچون راهاندازی خانههای مانا، تشکیل کانون کشوری تسهیلگران، احیای برنامه جامع پیشگیری از خودکشی، اجرای طرح واکنش سریع مبتنی بر توسعه محلی پس از جنگ و آغاز طرح سما خبر داد.
وی با استناد به مطالعات بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت گفت: هر یک دلار هزینه در حوزه پیشگیری، در صورت عدم اقدام بهموقع، میتواند به ۴ تا ۱۰ دلار هزینه درمان منجر شود.
خانههای مانا؛ پاتوق امن نوجوانان
عبدالرضا اسدی، معاون مرکز پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی، نیز از اجرای طرح خانههای مانا خبر داد و گفت: این طرح با هدف تقویت مشارکت اجتماعی نوجوانان، ایجاد محیطی امن برای آنان و ارتقای مهارتهای اجتماعی، مسئولیتپذیری و خودکارآمدی طراحی شده است.
به گفته وی، این برنامه از سال ۱۴۰۵ بهصورت آزمایشی در ۱۰ استان اجرا میشود و دامنه سنی مخاطبان آن به ۱۰ تا ۱۹ سال افزایش یافته است.
تشکیل کانون کشوری تسهیلگران
اسدی همچنین از تشکیل کانون کشوری تسهیلگران خبر داد و گفت: این کانون با هدف ایجاد وحدت رویه، بهروزرسانی آموزشها، رتبهبندی تسهیلگران و تقویت نظارت و توانمندسازی آنان راهاندازی میشود.
به گفته وی، بیش از سه هزار تسهیلگر در دو دهه گذشته در این حوزه فعالیت داشتهاند و تشکیل این کانون میتواند به توسعه کمی و کیفی فعالیتهای آنان کمک کند.
احیای برنامه جامع پیشگیری از خودکشی در بهزیستی
عبدالرضا اسدی، معاون مرکز پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از احیای برنامه جامع پیشگیری از خودکشی خبر داد و گفت: این طرح بهصورت مشترک میان این مرکز، اورژانس اجتماعی و دفتر مشاوره اجرا میشود.
به گفته وی، این برنامه پیشتر در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در چهار استان دارای نرخ بالای خودکشی، از جمله ایلام و شهرستانهای ایوان و ملکشاهی اجرا شد و نشان داد که خودکشی پدیدهای چندبعدی با عوامل روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.
اسدی با بیان اینکه مداخلات صرفاً روانشناختی برای کنترل این پدیده کافی نیست، افزود: در این طرح برای اصحاب رسانه کارگاههای آموزشی برگزار شد و همچنین گروههای همتا با مشارکت تسهیلگران و متخصصان محلی برای گفتوگو درباره عوامل مؤثر بر خودکشی شکل گرفت.
وی گفت: این شبکهسازی اجتماعی نقش مهمی در پیشگیری محلهمحور از خودکشی داشت و اکنون با همکاری دفتر مشاوره و اورژانس اجتماعی، بخش اجتماعی این برنامه دوباره در دستور کار قرار گرفته است.
استفاده از ظرفیت محلات پس از جنگ
معاون مرکز پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به تجربه جنگ تحمیلی اخیر گفت: گروههای همیار در این دوره اقداماتی مانند تهیه بستههای معیشتی و معرفی افراد نیازمند به مراکز درمانی و بهداشتی انجام دادند.
اسدی افزود: در بسیاری از محلات، علاوه بر بیکاری، ظرفیتها و داراییهای ارزشمندی وجود دارد که میتوان از آنها برای رونق کسبوکارها، تقویت فعالیتهای اجتماعی و حمایتهای محلی بهره گرفت. به گفته او، پایگاههای طرح سلام میتوانند محور این اقدامات باشند.
وی همچنین از مذاکره با دو بانک برای ارائه کارتهای اعتباری مشروط به مشارکت در برنامههای محلی خبر داد و گفت: این طرح میتواند از طریق ظرفیتسازی اقتصادی و اجتماعی، برندسازی، بازاریابی و شبکهسازی خدمات و محصولات محلی به کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی پس از جنگ کمک کند.
اجرای طرح سما برای حمایت از مادران باردار
اسدی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای طرح «سما» با عنوان سلامت مادر، امنیت اجتماعی خبر داد و گفت: این طرح با هدف حمایت از مادران باردار و نوزادان زیر دو سال طراحی شده است.
وی گفت: طرح قبلی «همیار مادر و کودک» به دلیل ریزش بالا و دشواری در کنترل، نیازمند بازطراحی بود و در قالب برنامه جدید، با زایشگاههای بیمارستان مهدیه و بیمارستان بقیهالله توافق شده که در مرحله نخست، هر مرکز ۱۰۰ مادر باردار را تحت پوشش قرار دهد.
به گفته وی، در این طرح تسهیلگران آموزش میبینند و سطح اضطراب مادران باردار با استفاده از مقیاسهای استاندارد بهطور منظم ارزیابی میشود.
منبع خبر "
صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.