گیت‌هاب از لیست سفید اینترنت ایران خارج شد

فرارو شنبه 26 اردیبهشت 1405 - 10:12
کاربران زیادی گزارش داده‌اند، امکان دسترسی به گیت‌هاب را از داخل ایران ندارند.

اواخر فروردین ماه، در حالی که حدود ۵۰ روز از شروع قطع اینترنت در ایران می‌گذشت، «گیت‌هاب» به لیست سفید اینترنت ایران اضافه شد اما پس از گذشت تقریبا ۲۷ روز، مسئولان تصمیم گرفته‌اند، گیت‌هاب از این لیست خارج شود.

مقامات رسمی مطابق روند معمول اخیر، توضیحی درباره این مسئله نداده‌اند.

برخی از کاربران باور دارند، دسترسی از طریق گیت‌هاب به ابزارهای دور زدن فیلترینگ، علت خروج این پلتفرم از لیست سفید است.

گیت‌هاب (GitHub) یک پلتفرم آنلاین و جهانی است که برنامه‌نویسان برای نگهداری، مدیریت و اشتراک‌گذاری کدهای خود از آن استفاده می‌کنند. گیت‌هاب مانند یک شبکه اجتماعی و فضای ابری تخصصی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است.

این پلتفرم امکان کار گروهی و همزمان ده‌ها برنامه‌نویس روی یک پروژه را از نقاط مختلف جهان فراهم می‌کند. گیت‌هاب میزبان میلیون‌ها پروژه حیاتی متن‌باز (Open-Source) و تجاری است و عملاً به قلب تپنده توسعه نرم‌افزار و رزومه عملی برنامه‌نویسان تبدیل شده است. به همین دلیل دسترسی نداشتن برنامه‌نویسان به گیت‌هاب در ایران مستقیماً بر روند تولید و نگهداری نرم‌افزارها اثر منفی می‌گذارد.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.