آیا فعالیت آتشفشان دماوند باعث زلزله تهران شد؟

فرارو پنج شنبه 24 اردیبهشت 1405 - 14:00
برخی معتقدند فعالیت‌های ماگمایی قله دماوند، تغییری در فشارهای منفذی ایجاد کرده که باعث تحریک گسل‌های اطراف شده است.

مهدی زارع، زلزله شناس گفت: اینکه باید منتظر زلزله بزرگی در شرق تهران باشیم از منظر علم میان‌مدت و بلندمدت زمین‌شناسی دارای دو جنبه است، از نظر پتانسیل لرزه‌زایی که از نظر علمی، گسل مشا توانایی تولید زلزله‌ای با بزرگای بیش از ۷ را دارد.

به گزارش مهر، او افزود: با توجه به اینکه از آخرین زلزله بزرگ این گسل (۱۸۳۰ میلادی) حدود ۱۹۶ سال می‌گذرد، این گسل در مرحله تنش بحرانی قرار دارد ولی هنوز در حال حاضر هیچ ابزاری برای تعیین زمان دقیق وقوع زلزله (ساعت، روز یا ماه) وجود ندارد.

زلرع ادامه داد: وقوع زلزله‌های ۴ ریشتری اخیر در ۲۸ فروردین و ۲۲ اردیبهشت در پردیس نشان از تخلیه انرژی دارد. ولی این لرزه‌ها نشانه‌ای از ناپایداری در پهنه‌ای وسیع‌تر نیز می تواند، باشد که مقدمه رویداد بزرگتری است.

این زلزله شناس تاکید کرد: همچنین برخی معتقدند فعالیت‌های ماگمایی قله دماوند با ایجاد تغییر در فشارهای منفذی، باعث تحریک گسل‌های اطراف می شود. این مساله هنوز ثابت نشده و احتیاج به تحقیقات بیشتری دارد.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.