شکایت ایران از آمریکا به دیوان داوری لاهه

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 13:32
ایران به‌دلیل تجاوز به تأسیسات هسته‌ای، تحریم و تهدید به توسل به زور، از آمریکا در دیوان لاهه شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ دولت جمهوری اسلامی ایران با طرح دعوی در دیوان داوری لاهه، از ایالات متحده آمریکا به‌دلیل «تجاوز نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران»، «اعمال تحریم‌های اقتصادی» و «تهدید به توسل به زور» شکایت کرد.

این دادخواست بر اساس مفاد بیانیه‌های 1981 الجزایر و به‌دلیل نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا در جنگ 12روزه علیه ایران، اسفندماه سال 1404 در دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده ثبت شده است.

جمهوری اسلامی ایران در دادخواست خود که تحت عنوان پرونده الف‌ـ‌34 در دیوان داوری به ثبت رسیده است، با استناد به بند اول بیانیه الجزایر، ضمن تبیین و تشریح مصادیق نقض تعهد آمریکا در جریان جنگ تحمیلی 12روزه و همچنین اعمال تحریم‌های اقتصادی و تهدید توسل به زور، از دیوان درخواست نموده است ایالات متحده آمریکا را به نقض بند اول بیانیه محکوم نماید و آن دولت را ملزم نماید فوراً به مداخلات مستقیم و غیرمستقیم خود در امور داخلی ایران پایان دهد؛ و ضمن ارائه تضمین عدم‌تکرار اعمال متخلفانه مزبور، خسارات وارده به ایران را نیز به‌طور کامل جبران نماید.

گفتنی است بر اساس بند اول بیانیه الجزایر، دولت آمریکا متعهد شده است که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، سیاسی یا نظامی، در امور داخلی ایران مداخله ننماید.

انتهای پیام/+

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.