تحقق عدالت آموزشی از دستاورد‌های بازی‌های فکری است

صدا و سیما سه شنبه 22 اردیبهشت 1405 - 23:02
معاون وزارت آموزش و پرورش در مراسم آغازین «بازی‌های فکری» دانش آموزان ایران گفت: یکی از دستاورد‌های بازی‌های فکری، تحقق عدالت آموزشی است.

تحقق عدالت آموزشی از دستاورد‌های بازی‌های فکری است

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، آیین افتتاحیه مسابقات کشوری «بازی‌های فکری» فرهنگیان و دانش آموزان کشور به میزبانی شیراز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی اخیر، به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین، ساحت تربیت بدنی است تصریح کرد: در شرایطی که در حال سپری کردن جنگ تحمیلی هستیم در این شرایط مدرسه به عنوان کانون پرورش و تربیت افراد است و به آرامش جامعه کمک شایانی می‌کند لذا تلاش کردیم در شرایط قبل، حین و بعد از جنگ، برنامه‌های متناسبی را تدوین کنیم. برای تربیت نسلی که قرار است ایران را مدیریت کند همه با هم تلاش کنیم و این نوع از بازی‌ها را ابتدا در مدارس تقویت کنیم سپس در سطوح بالاتر آن را توسعه دهیم.

محمد جعفری گفت: یکی از دستاورد‌های بازی‌های فکری، تحقق عدالت آموزشی است، در گذشته به واسطه نبود امکانات بسیاری از دانش آموزان نمی‌توانستند در رویداد‌های آموزشی فرهنگی و ورزشی حضور یابند امروز می‌توانند با کمک یک گوشی وارد مسابقات شوند و با سایر دانش آموزان رقابت کنند در واقع در این رقابت‌ها دانش آموز می‌آموزد که شکست پایان موفقیت نیست و با انگیزه بیشتر به مسیر خود ادامه دهد این نوع از رقابت‌ها به تفکر نقادانه و استراتژیک دانش آموزان کمک می‌کند.

دبیرکل فدراسیون ورزش دانش‌آموزی هم در این مراسم گفت: توسعه بازی‌های فکری با شعار هر دانش‌آموز یک بازی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا دانش‌آموز حداقل یک بازی فکری را بیاموزد.

ابوالفضل بجانی افزود: مکاتباتی نیز برای قرار دادن بازی‌های فکری در مسابقات المپیاد دانش آموزی انجام شده و معتقد هستیم با استعداد‌های خوبی که در کشور وجود دارد می‌توانیم جایگاه خوبی را در سطح رقابت‌های بین المللی کسب کنیم.

او ادامه داد: پیشتر بازی‌های فکری در قالب المپیاد‌های ورزشی دانش آموزی برگزار می‌شد، اما امسال برای نخستین بار به صورت مستقل در سطح کشوری به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

دبیرکل فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور یادآور شد: فارس در زمینه بازی‌های فکری پیشتاز بوده و پیش از این، سال‌ها این مسابقات را در سطح استان برگزار کرده است.

او اضافه کرد: از سال ۱۴۰۰ انجمن بازی‌های های فکری در استان‌ها راه اندازی و دوره‌های آموزشی و ترویجی برای رشد و توسعه این بازی‌ها برگزار شده است.

بجانی اظهارکرد: در شرایط جنگی و در حالی که مدارس غیرحضوری فعالیت می‌کنند، برای اولین بار مسابقات «بازی‌های فکری» را به میزبانی شیراز در سطح ملی برگزار می‌کنیم.

او بیان کرد: آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان ظرفیت خوبی از نظر مربی و نیروی انسانی آموزش بازی‌های فکری، از ظرفیت خوبی برخوردار هستند و برای توسعه ورزش دانش آموزی علاوه بر سازمان پژوهش و برنامه ریزی از ظرفیت معلمان مجرب تربیت بدنی نیز در برنامه ریزی‌ها و غنی سازی درس تربیت بدنی بهره‌مند می‌شویم.

شایان ذکر است در این مراسم مشعل مسابقات بازی‌های فکری دانش آموزان و فرهنگیان کشور به دست مادر شهیدان دانش آموز شرفی از شهدای جنگ تحمیلی سوم روشن شد.

مسابقات «بازی‌های فکری» فرهنگیان و دانش آموزان کشور امروز سه شنبه در چهار رشته و با حضور ۶۵ هزار دانش‌آموز از سراسر کشور به صورت حضوری و برخط آغاز شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.