۶۶۰ هزار مشترک خانگی به خوش مصرف‌های آب اضافه شدند

صدا و سیما چهارشنبه 16 اردیبهشت 1405 - 11:52
معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: مشترکان خانگی خوش مصرف از ۲۹ درصد در سال ۱۴۰۳، به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۴ افزایش پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، تهران بیش از هزار و ۸۲۵ روز است که مبتلا به خشکسالی است. بیش از ۵ سال است که ابر‌ها در تهران نسبت به سال‌های قبل کمتر می‌بارند. گویا خشکسالی، عادت تهران شده است.

طبق دارایی‌های آبی استان تهران، هر خانه در ماه می‌تواند ۱۲ مترمکعب یعنی به اندازه ۸ هزار بطری یک و نیم لیتری مصرف آب داشته باشند. 

اسماعیل محسنی نسب، معاون امور مشترکان شرکت آب وفاضلاب استان تهران می‌گوید: ۶۰ درصد خانه‌های تهرانی بیش از ۸ هزار بطری آب یک و نیم لیتری یا همان ۱۲ مترمکعب، آب مصرف می‌کنند.

۶۶۰ هزار مشترک خانگی به خوش مصرف‌های آب اضافه شدند***

البته طبق گفته وی، در سال ۱۴۰۴، ۴۰ درصد دیگر خانواده‌ها مصرفی در جهت الگو داشتند که این عدد در مقایسه با سال ۱۴۰۳، نشان می‌دهد خوش مصرف‌های آب تهران، در عرض یک سال ۱۱ درصد بیشتر شدند.
اما در آمار و ارقام مصرف آب تهران، دو عدد بیشتر خودنمایی می‌کنند.

معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید: ۸۰ درصد از مجموع آبی که ماهانه در استان تهران مصرف می‌شود، مربوط به همان ۶۰ درصد خانواده‌های پرمصرف تهرانی هستند.

وی افزود: استان تهران همچنان با کاهش بارندگی رو به رو است و مشترکان پرمصرف لازم است حداقل ۲۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند.

برخی از سد‌های پنج گانه تهران در سال ۱۴۰۴ به سطح مرده رسیدند به این معنی که حداقل آبی که در مخزن سد باقی مانده بود باید برای محافظت از بدنه، در سد باقی می‌ماند و دیگر قابل برداشت نبود با این وجود همچنان در سطح شهر شاهد رفتار‌هایی مانند شستن ماشین و حیاط با شلنگ و استخر‌های شخصی پر از آب بودیم.

این رفتار‌ها باعث شد در سال ۱۴۰۴ در بیشتر مناطق تهران، عموم مردم قطعی‌های شبانه آب را متحمل شوند. در حال حاضر بارش‌های تهران همچنان دچار عقب ماندگی هستند و پیش بینی می‌شود با گرم‌تر شدن هوا و روشن شدن کولرها، مصرف آب افزایش یابد. 

تغییرعادت‌های انفرادی مصرف آب گرچه ممکن است به چشم کم بیاید، اما قطره قطره‌هایی که در سه میلیون و ۶۰۰ هزار خانه‌های پرمصرف تهرانی، جمع می‌شود می‌تواند تهدید قطعی‌های دوباره آب را کم کند. 

معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: سرویس دوره‌ای کولر و استفاده از کولر‌های کم مصرف (بی ال دی سی)، در مدیریت مصرف آب موثر است.
محسنی نسب همچنین درباره نصب کاهنده‌ها با اولویت مشترکان پرمصرف به عنوان یکی از راهکار‌های مقابله با کم آبی، گفت: در سال ۱۴۰۴، ده میلیون قطعه کاهنده مصرف برای دویست هزار واحد مسکونی نصب شد که توانست بدون ایجاد مشکل در فشار آب این واحد‌ها هم مصرف آب آن‌ها و هم قبض‌های میلیونی آن‌ها را کم کند. 

در تصویر پایین قبض آب مشترک خانگی با ۲۰ واحد مسکونی قبل و بعد از نصب کاهنده مصرف را مشاهده می‌کنید

۶۶۰ هزار مشترک خانگی به خوش مصرف‌های آب اضافه شدند
پیش‌تر سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده بود: در سال ۱۴۰۴، با اقدام‌های فنی و فرهنگی مانند نصب کاهنده‌های مصرف، ۱۵۰ میلیون مترمکعب معادل دو برابر سد لتیان، در مصرف آب صرفه‌جویی شد. 

طبق اعلام معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران مردم برای نصب کاهنده‌های مصرف می‌توانند، با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند، نصب این کاهنده‌ها توسط ماموران شرکت آب و فاضلاب رایگان خواهد بود. 

بیش از ۵ سال است که تهران و حتی ایران درگیر خشکسالی است و مشخص نیست این کم لطفی آسمان کی تمام شود تا آن زمان، آیا عادت‌های روزمره ما در مصرف آب تغییر خواهد کرد؟

و هر چیز زنده ای را از آب قرار دادیم- آیه ۳۰ سوره انبیا

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.