۳ هزار بیمار تالاسمی در بحران دارویی؛ کمبود جدی «جیدنیو» از سال گذشته

رکنا سه شنبه 15 اردیبهشت 1405 - 10:29
مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران اعلام کرد حدود دو تا سه هزار بیمار تالاسمی، به‌ویژه کودکان مقاوم به داروهای داخلی، به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی، با کمبود جدی داروی وارداتی «جیدنیو» مواجه شده‌اند. این بحران از اواخر سال ۱۴۰۳ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
۳ هزار بیمار تالاسمی در بحران دارویی؛ کمبود جدی «جیدنیو» از سال گذشته

به گزارش خبرنگار رکنا، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگویی درباره مهم‌ترین چالش‌های بیماران تالاسمی از کمبود دارو، افزایش قیمت‌ها و کاهش فضای درمانی خبر داد.

وی اعلام کرد که داروی «جیدنیو» از اواخر سال گذشته ارز دولتی دریافت نکرده و همین امر موجب کمبود جدی برای حدود سه هزار بیمار تالاسمی، به‌ویژه کودکان مقاوم به داروهای داخلی شده است. افزایش قیمت داروهای وارداتی نیز فشار شدیدی بر بیماران وارد کرده، درحالی‌که پوشش بیمه‌ای به صورت ناقص و با تأخیر انجام می‌شود.

عرب همچنین به رشد هزینه‌های پکیج تزریق «دفروکسامین» اشاره کرد و توضیح داد که بیمه‌ها هنوز مسئولیت پوشش کامل این هزینه‌ها را بر عهده نگرفته‌اند. حذف ارز ترجیحی داروها، کاهش قدرت خرید داروخانه‌ها، و تأخیر در پرداخت مطالبات بیمه‌ها، روند درمان را دچار اختلالات جدی کرده است.

در بخش تأمین خون، وی از وضعیت مطلوب این خدمات خبر داد و درخواست کرد مردم نهضت اهدای خون را ادامه دهند، چرا که خون تازه جان بیماران تالاسمی را نجات می‌دهد.

وی همچنین به کمبود فضای درمانی اشاره کرد و گفت که در شهرهای کانون شیوع بیماری، با بحران کمبود تخت مواجه هستند؛ چنانکه در تهران بیش از ۳۰۰ تخت درمانی مورد نیاز است، و برخی بیماران بزرگسال به‌طور غیرقانونی در بیمارستان‌های اطفال درمان می‌شوند که خطرناک و غیرمتعارف است.

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.