کشاورزان زنجانی ساعتی مزارع را رصد کنند

خبرآنلاین یکشنبه 13 اردیبهشت 1405 - 03:03
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با توجه به شرایط جوی و بارندگی های اخیر، نسبت به افزایش خطر شیوع بیماری «زنگ زرد» در مزارع گندم و جو این استان هشدار جدی داد و از کشاورزان خواست نسبت به پایش مستمر مزارع خود اقدام کنند.

به گزارش خبرآنلاین از زنجان، مجید بلالی رطوبت بالای ناشی از بارش ها و دمای کنونی را عاملی مساعد برای بروز و گسترش این بیماری در روزهای آینده دانست و تأکید کرد: بیماری زنگ زرد ابتدا در نقاط مستعد و مرطوب مزارع خود را نشان میدهد و در این مرحله، مهمترین راهکار برای جلوگیری از خسارت گسترده، بازدید منظم و دقیق از مزرعه است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان باید هنگام بازدیدهای روزانه به حاشیه مزارع، به ویژه مناطق نزدیک به رودخانه ها، جویبارها، کانال های آبیاری و نقاطی که دیرتر خشک میشوند (ریزاقلیم های مرطوب) توجه ویژه ای داشته باشند، افزود: بخشهایی با تراکم کاشت نامناسب یا بوته های فشرده که رطوبت را بیشتر حفظ میکنند، کانون اولیه بروز علائم هستند. بر اساس بروشورهای آموزشی، نشانه بارز این بیماری، ایجاد لکه ها و نوارهای زردرنگ روی برگ های گندم است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: این لکه ها در روزهای اول محدود به نظر میرسند، اما در صورت تداوم رطوبت و مساعد بودن هوا، میتوانند به سرعت در تمام مزرعه منتشر شوند. بنابراین توصیه میشود حتماً سطح زیرین برگ ها نیز بررسی شود.

بلالی در ادامه با اشاره به آمادگی کارشناسان مراکز و شبکه های مراقبت برای ارائه مشاوره های فنی به کشاورزان، توصیه کرد: استفاده از ارقام مقاوم گندم، تغذیه متعادل گیاهی و رعایت اصول به زراعی (به ویژه تراکم مناسب کشت و میزان بذر) در قالب کنترل تلفیقی، نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.