تهدید پوشش گیاهی با برداشت بی رویه گیاهان بهاری

صدا و سیما یکشنبه 13 اردیبهشت 1405 - 02:36
رئیس بخش تحقیقات مرتع مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: برداشت گیاهان بهاری برای مصارف دارویی یا غذایی وقتی به صورت انبوه و فراوان انجام شود، بقای پوشش گیاهی مرتع را به خطر می‌اندازد.

** تهدید پوشش گیاهی با برداشت بی رویه گیاهان بهاری
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرتضی خداقلی با اشاره به افزایش چشمگیر خرید و فروش انواع گیاهان طبیعی و مرتعی برای مصارف غذایی و دارویی، تصریح کرد: ادامه این روند می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بقای این گیاهان در طبیعت وارد کند.

وی با بیان اینکه برداشت انبوه و سودجویانه از طبیعت با استفاده سنتی از این گیاهان تفاوت دارد، افزود: تفاوت معناداری میان برداشت توسط جوامع محلی و برداشت‌های غیرمحلی و بدون شناخت از چرخه رویشی گیاه وجود دارد.

رئیس بخش تحقیقات مرتع مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: برداشت توسط بهره‌برداران محلی و جوامع بومی معمولاً بر اساس دانش سنتی و شناخت شرایط رویشی گیاه انجام می‌شود و میزان برداشت نیز متناسب با وضعیت اقلیمی و حتی شرایط خشکسالی تنظیم می‌شود.

او ادامه داد: در مقابل، برداشت توسط افراد غیر بومی و بدون آگاهی کافی از چرخه رشد و تکثیر گیاه می‌تواند آسیب‌های جدی و گاه جبران‌ناپذیری به پوشش گیاهی مناطق وارد کند.

این پژوهشگر حوزه مرتع تصریح کرد: «هرچند برداشت یک فرد ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما زمانی که این اقدام به‌صورت گسترده و تکرارشونده انجام شود، مجموع این برداشت‌های کوچک می‌تواند فشاری فراتر از ظرفیت تحمل طبیعت ایجاد کند.

خداقلی تأکید کرد: در چنین شرایطی، حتی برداشت‌های خرد نیز در مقیاس گسترده به تخریب ذخایر گیاهی و تضعیف منابع طبیعی منجر می‌شوند و باید این موضوع در مدیریت بهره‌برداری از مراتع مورد توجه جدی قرار گیرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.