به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت در حاشیه جلسه خیرین سلامت با حضور در جمع خبرنگاران درباره آسیبهای نظام سلامت در ایام جنگ تحمیلی بیان کرد: برخی بیمارستانها، پایگاههای اورژانس، مراکز بهداشتی و درمانی آسیب دیدهاند اما آسیب مراکز درمانی سبب توقف چرخه خدمت نشده است.
به گفته طفرقندی، هزینه بازسازی مراکز آسیبدیده متفاوت است؛ به طور مثال، انستیتو پاستور حداقل ۳هزار میلیارد تومان آسیب دیده؛ آزمایشگاهها، تجهیزات و ساختمانهای این انستیتو آسیب دیده است.
ظفرقندی درباره آسیب مراکز درمانی گفت: هدف قرار دادن مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، نشان از خباثت و دنائت دشمن دارد. انستیتو پاستور، یک مجموعه تحقیقاتی،علمی و تولیدکننده واکسن است که در سطح جهان شناخته شده است. هنگامی که چنین مرکزی مورد حمله قرارمیگیرد، نشاندهنده از ابعاد رفتار غیربشری دشمن است و اینکه مردم و کشور ما مورد چه نوع تهاجمی قرار گرفتهاند. موضوع بازسازی سریع انستیتو پاستور را دنبال میکنیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: ۲۱۹ مرکز بهداشتی، ۵۱ مرکز درمانی و بیمارستانی، ۴۷ آمبولانس آسیبدیدهاند. این آسیبها را برمبنای چرخه خدمت با توجه به تمهیدات و هماهنگیهای قبلی جبران کردهایم.
ظفرقندی درباره آمادگی نظام سلامت گفت: آمادگی خود را همواره حفظ میکنیم و تمرین کردهایم و تجربه ۳ جنگ را داریم. نه فقط جنگ، بلکه بحرانهای دیگر را تجربه کردهایم؛ حوزه درمان، تحربه، دستورالعملهای علمی و هماهنگی لازم بین وزارت بهداشت با دانشگاههای علومپزشکی سراسر کشور وجود دارد. مانورهای آمادگی و رزمایشهای مختلف را تجربه کردهایم. به طور مثال، مجروحان خوزستان و اصفهان که حدود ۳۰۰ مجروح داشتهاند، مجروخان طی کمتر از ۲۴ ساعت تعیین تکلیف شدهاند و اقدامات لازم آنها را انجام دادهایم.











