افزایش کم سابقه تخلیه نهاده در بنادر شمالی

صدا و سیما دوشنبه 31 فروردین 1405 - 17:42
گزارش‌های بنگاه‌های اقتصادی بین المللی نشان می‌دهد که واردات غلات و نهاده‌های دامی در بنادر شمالی ایران به شکل کم سابقه‌ای افزایش یافته است.

افزایش کم سابقه تخلیه نهاده در بنادر شمالی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رویترز در مطلبی درباره افزایش فعالیت های تجاری و حمل و نقل دریایی در خزر اعلام کرد؛ جنگ در خاورمیانه، دریای خزر را به مسیر تجاری مهمی بین دو کشور ایران و روسیه تبدیل کرده است.

این خبرگزاری گزارش داده است که بنادر دریای خزر ایران اکنون نهاده ها و غلات وارد شد از روسیه را به پایانه‌های اصلی ذخیره‌سازی غلات ایران حتی در نزدیکی تنگه هرمز ارسال می‌کنند.

طبق داده‌های منتشر شده، در سه ماهه نخست سال جاری، روسیه ۵۰۰ هزار تن جو دامی، ۱۸۰ هزار تن ذرت دامی و بیش از ۴ هزار تن گندم خوراکی از طریق بنادر دریای خزر خود صادر کرده و ایران سومین خریدار بزرگ گندم روسیه در این فصل بوده است.

الکساندر شاروف، معاون نخست وزیر روسیه، گفت که بنادر دریای خزر بیش از هشت سال است که صادرات گندم را ثبت نکرده بودند. زیرا کل صادرات به دریای سیاه و نووروسیسک ارسال می‌شد.

به گفته منابع صنعتی، روسیه در ماه مارس ۳۰۰ هزار تن غلات از طریق دریای خزر صادر کرده است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۵، تقریباً هیچ محموله‌ای صادر نشده بود.

طبق داده‌های وزارت کشاورزی روسیه، صادرات غلات در منطقه آستاراخان در سه ماهه نخست سال ۶۱ درصد افزایش یافته است. این محموله‌ها عمدتاً به مقصد ایران بوده‌اند.

در سال‌های اخیر، روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده گندم در جهان، بخش لجستیک دریای خزر خود را بهبود بخشیده و بازار‌هایی مانند کشور‌های خلیج فارس، عراق و افغانستان را هدف قرار داده است.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.