بقایی: اگر آمریکا و اسرائیل مرتکب ماجراجویی تازه شوند حتما نیروهای مسلح آمادگی دفاع را خواهند داشت/ در تماس مستمر با چین و روسیه هستیم/ پیش شرط ایران معقول است/ تاکنون برنامه‌ای برای دور بعدی مذاکرات نداریم

اقتصادنیوز دوشنبه 31 فروردین 1405 - 11:31
اقتصادنیوز: بقائی درباره پیش شرط‌های ایران گفت: پیش شرط ما معقول است و بر اساس منافع ملی ایران است. ما مواجه‌ایم با نقض آتش بس در دوره‌ای که قرار بوده صورت گیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه 31 فروردین‌ماه در نشست خبری هفتگی خود، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

بقائی در ابتدا درباره تحولات اخیر گفت: ما در صحنه دیپلماسی تحولات زیادی داشتیم و تمرکز بر مذاکرات مرتبط با پایان جنگ بود.

از همان ابتدای آتش بس با بدعهدی آمریکا مواجه شدیم

وی در خصوص تهدید ترامپ برای حمله مجدد به زیرساخت‌های ایران و رویکرد ایران گفت: تاکنون درباره دور بعدی مذاکرات ما تصمیمی نداریم. درباره اصل موضوع شما یک بخشی از واقعیت پرتناقض موجود را اشاره کردید. اینکه آمریکا همزمان با ادعای دیپلماسی رفتارهایی را انجام می‌دهد که به هیچ عنوان نشانگر جدیت در پیگیری یک روند دیپلماتیک نیست.

 

از همان ابتدای آتش بس ما با بدعهدی و نق زنی آمریکا مواجه شدیم. ابتدا گفتند لبنان بخشی از آتش بس نبوده در حالی که پاکستان تصریح داشت. بعد از آن که تفاهمی حاصل شد ما با اقدامات دریایی در تنگه هرمز مواجه بودیم. چند ساعت پیش به یک کشتی حمله کردند که نقض آتش بس است. این مصداق عمل تجاوزکارانه است.

رفتار با گفتار هیچ سازگاری ندارد و صرفا بدگمانی ایران را نسبت به کل فرایند تشدید می‌کند. ایران با دقت و توجه به منافع ملی درباره ادامه مسیر تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند.

نمی‌توانیم فراموش کنیم 2 بار آمریکا به دیپلماسی خیانت کرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره رویکرد آمریکا در مذاکرات و احتمال حمله گفت: حتما ما نمی‌توانیم تجربه بسیار پرهزینه‌ای که در یک سال گذشته داشتیم را از یاد ببریم. نمی‌توانیم فراموش کنیم 2 بار آمریکا به دیپلماسی خیانت کرد و به کیان ایران هجوم آورد و به دارایی‌ها آسیب رساند. حتما همه اجزا ایران با تمام وجود هوشیارانه هر روندی را دنبال می‌کنند. ما در روندهای دیپلماتیک هم باید بیشتر مراقب دسیسه‌های دشمن باشیم.

 

حادثه برای کشتی‌ها در تنگه هرمز

وی درباره حادثه برای کشتی‌ها در تنگه هرمز گفت: اولا هر آنچه که در تنگه هرمز اتفاق می‌افتد تنها دلیل آن اقدام نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. تا قبل از 9 اسفند تنگه هرمز ایمن و امن بود. جامعه جهانی باید آمریکا و رژیم را پاسخگو کنند، باید مراقب باشند جای خاطی و قربانی را عوض نکنند.

 

دوما مراجع ما در حال بررسی هستند که آیا این حادثه از طرف ما بوده است یا خیر.

برای تامین منافع ایران قائل به ضرب الاجل نیستیم

وی درباره ضرب الاجل ترامپ به تهران گفت: ما برای تامین منافع ایران قائل به ضرب الاجل نیستیم. دوم اینکه این جنگ را ما شروع نکردیم. ما در دو نوبت در دفاع از کیان ایران وارد عمل شدیم. بدون تردید اگر آمریکا و رژیم مرتکب ماجراجویی تازه شوند حتما نیروهای مسلح آمادگی دفاع را خواهند داشت.

طرف آمریکایی مدام خواسته‌هایش را تغییر می‌دهد

بقائی درباره پیشنهادات عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان در سفر به تهران و پیشنهادات تازه ایران گفت: بعد از اینکه آمریکا طرح 15 بندی ارائه کرد ما پیشنهاد خود را در 10 بند ارائه کردیم، بر اساس آن در اسلام آباد بحث شد. ماحصل آن تبدیل شد به نوعی بسته که در جریان سفر عاصم منیر به تهران مورد بررسی قرار گرفت. طبیعی است که طرفین نقطه نظرات خودشان را بگویند.

اینکه از پیشنهاد جدید سخن گفته می‌شود دقیق نیست. طرف آمریکایی مدام خواسته‌هایش را تغییر می‌دهد اما ما ثابت قدم هستیم. برخی موارد قابل قبول نیست و اصرار زیاد بر آنان قرار نیست تغییری در مواضع ما ایجاد کند.

نشانه‌های جدیت در آمریکا نمی‌بینیم

وی درباره ادعای اعزام تیم آمریکایی به پاکستان و اعتماد به واشنگتن گفت: مبنای ما طبیعی است که اعتماد به آمریکا نیست، هیچ اعتمادی وجود ندارد. ما بر اساس منافع و مصالح خود تصمیم می‌گیریم. باید در هر روندی به نحوی عمل کنیم اهرم‌های خودمان تصمین کننده اجرا باشد. سفر مقامات آمریکا به خودشان مربوط است. ما نشانه‌های جدیت در آمریکا نمی‌بینیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پاسخ به پیشنهادات پاکستان گفت: این ادامه دارد.

از همان ابتدای آتش بس آمریکا در اجرای جز مهم آن قصور محرز داشت

وی درباره نقض آتش بس در لبنان گفت: طرف مقابل مدام بازی سرزنش را به سمت ایران محول می‌کند، به جای اینکه ایرادهای خودش را بیان کند. از همان ابتدای آتش بس آمریکا در اجرای جز مهم آن قصور محرز داشت. در این چند روز هم که قرار شد آتش بس در لبنان برقرار شود و تنگه هرمز باز شود، دیدیم که آمریکا محاصره دریایی ایران را ادامه داد. این‌ها گواه آن است که آمریکا در روند دیپلماتیک جدیت ندارد.

اروپایی‌ها عملکردشان در این دو سال مشخص است

بقائی درباره واکنش به اظهارات کایا کالاس درباره تنگه هرمز گفت: ادبیات ما جدی است. آن چیزی که ما برجسته کردیم به درخواست اروپا برای رعایت حقوق بین‌الملل جلب توجه آنان به نقض‌های فاحش حقوق بین‌الملل بود. بحث این است که شما نمی‌‌توانید دم دستی به مسائل نگاه کنید، یعنی هر کجا که منافع اقتضا کرد حقوق بین‌الملل را نادیده بگیرید. اروپایی‌ها عملکردشان در این دو سال مشخص است. موضع آنان در قبال جنایات چه بود؟

در رابطه با تنگه هرمز اتحادیه اروپا نمی‌تواند فقط ایران را شماتت کند در حالی که می‌داند عامل این وضعیت آمریکا بوده است. آنان نباید در راستای خوشنود سازی آمریکا تصمیم بگیرند.

در تماس مستمر با چین و روسیه هستیم

وی درباره روابط با چین و روسیه در زمان جنگ گفت: ضامن امنیتی انحصاری ایران، مردم ایران هستند. در اینکه کشورها مسئولیت دارند تردیدی نیست و مسئولیت اعضای شورای امنیت بیشتر است. ما از اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامه‌ای که ضد صلح بود تشکر می‌کنیم. در تماس مستمر با چین و روسیه هستیم و فکر می‌کنیم به نفع جامعه بین‌المللی است که آمریکا و رژیم را به خاطر قانون شکنی پاسخگو کنند.

پیش شرط ایران معقول است

بقائی درباره پیش شرط‌های ایران گقت: پیش شرط ما معقول است و بر اساس منافع ملی ایران است. ما مواجه‌ایم با نقض آتش بس در دوره‌ای که قرار بوده صورت گیرد. هم در لبنان و هم در محاصره دریایی ایران و هم تعرض به کشتی تجاری که نقض حقوق بین‌الملل است.

در حال تکمیل...

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.