
علی حیدری، مشاور اجرایی شهردار منطقه یک تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه مسکن و شهرسازی خبرگزاری صداوسیما با تشریح آخرین وضعیت مناطق آسیبدیده گفت: از ابتدای جنگ تحمیلی سوم، تعدادی ساختمان مورد اصابت در این منطقه ثبت شده است.
وی افزود: تعدادی واحد بهطور کامل تخریب شده و در سبد تخریب و نوسازی قرار گرفتهاند. همچنین چند واحد دچار خسارات جزئی مانند شکستگی شیشه و آسیب به در و پنجره شدهاند و تعدادی نیز خسارات متوسط دیدهاند که نیازمند تعمیرات اساسیتری هستند.
حیدری درباره روند آواربرداری توضیح داد: عملیات آواربرداری و رسیدگی به خسارات جزئی از همان یکی دو روز ابتدایی آغاز شد تا ساکنانی که امکان بازگشت به واحدهای خود را دارند، سریعتر به شرایط عادی زندگی برگردند. بخشی از این اقدامات پیشرفت قابل توجهی داشته و در موارد تخریب کامل نیز برای نوسازی در حال انجام است.
مشاور اجرایی شهردار منطقه یک درباره اسکان آسیبدیدگان نیز گفت: برای تمامی واحدهایی که بهطور کامل تخریب شده و امکان سکونت ندارند، پرونده تشکیل شده است. ساکنان این واحدها بهصورت موقت در هتلها اسکان داده شدهاند و همزمان فرآیند اسکان موقت با پرداخت ودیعه و اجارهبها از سوی شهرداری در حال پیگیری است تا بتوانند در همین محدوده واحدی را اجاره کنند.
وی افزود: آواربرداری و تخریب معمولاً در بازه یک تا دو ماهه انجام میشود و پس از آن، ساختوساز با استفاده از تسهیلات و مشوقهای در نظر گرفتهشده آغاز خواهد شد.
حیدری گفت: برای واحدهای تخریبشده در جنگ ۱۲ روزه هم صدور پروانههای ساختمانی و ارائه تسهیلات تشویقی انجام شده و مالکان با انتخاب سازندگان، وارد فاز اجرایی ساخت شدهاند تا هرچه سریعتر روند بازگشت به زندگی عادی تکمیل شود.