تدابیر وزارت صمت برای استمرار جریان تولید در کشور

صدا و سیما شنبه 29 فروردین 1405 - 19:17
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از استمرار جریان تولید در کشور با اتخاذ تدابیری از جمله عرضه مواد اولیه در بورس، واردات متمرکز و انتقال بخشی از تولید به واحد‌های جایگزین خبر داد.

در حال تکمیل /// تدابیر وزارت صمت برای استمرار جریان تولید

به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ در برنامه میز اقتصاد امروز (۲۹ فروردین)، تدابیر وزارت صمت برای تداوم جریان تولید با حضور عزت الله زارعی سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی شد.  

عزت‌الله زارعی، سخنگوی وزارت صمت، در ابتدای برنامه “میز اقتصاد” به تشریح اقدامات انجام شده در دوران جنگ تحمیلی سوم پرداخت و گفت: در این دوره، تامین، توزیع و عرضه کالا‌های اساسی مردم با تمهیدات خوبی انجام شد.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی، هیئت امنای بازار و زنجیره توزیع‌کنندگان کالا که تا آخرین لحظات نیاز مردم در صحنه حضور داشتند و فروشگاه‌ها زنجیره‌ای باز بودند، از تولیدکنندگانی که علی‌رغم عدم دریافت کامل حمایت‌های مالی وعده داده شده (بسته ۷۰۰ همتی) از سوی بانک‌ها، تولید را متوقف نکرده و به صورت دو و سه شیفت فعال بودند تا از کمبود کالا در بازار جلوگیری شود، تشکر کرد. 

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی، گفت: در حال حاضر، در بیشتر بخش‌های تولید، فعالیت‌ها ادامه دارد و تولیدکنندگان به کار خود مشغول هستند، با این حال، صنایعی که در پایین‌دست پتروشیمی‌ها فعالیت می‌کنند یا از محصولات فولادی شرکت‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کنند، ممکن است با مسائلی رو‌به‌رو باشند.  

زارعی همچنین گفت: در اواخر اسفندماه، سهمیه ارزی بهار واحد‌های تولیدی بر اساس میانگین سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تامین و تخصیص یافته است تا اطمینان حاصل شود که تا قبل از سال ۱۴۰۵ مشکلی در حوزه واردات مواد اولیه وجود نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه در مورد حوزه پتروشیمی و چگونگی جایگزینی واحد‌های آسیب‌دیده، افزود: صادرات محصولات پتروشیمی، به ویژه آن دسته از موادی که مورد نیاز واحد‌های تولیدکننده شوینده هستند، ممنوع اعلام شده است، با شرکت ملی صنایع پتروشیمی مذاکره شده تا بخشی از واحد‌های تولیدی زودتر به چرخه تولید بازگردند و یا تولید به واحد‌های دیگر با ظرفیت خالی منتقل شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از کسری احتمالی، واردات از سه مسیر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: بازرگانان فعال با سقف واردات محصولات پتروشیمی سال قبل، ارز دریافت کرده و ثبت سفارش می‌کنند، تولیدکنندگانی که خودشان مایل به واردات مواد اولیه هستند، می‌توانند ارز دریافت کرده و اقدام به واردات کنند و همچنین بازرگانانی که پیش از این در این حوزه فعالیت نداشته‌اند، اما علاقمند به واردات مواد اولیه پتروشیمی هستند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر تخصصی و بدون در نظر گرفتن سقف و سوابق، ارز دریافت کرده و مواد اولیه را وارد کنند.

زارعی در خصوص سازوکار‌های نظارتی بر فرآیند تامین و توزیع مواد اولیه پتروشیمی، گفت: دفاتر تخصصی این وزارتخانه مکلف به اعمال نظارت و مدیریت تقاضا هستند و هدف از این نظارت، جلوگیری از ثبت سفارش توسط افراد غیرمرتبط و فروش مواد اولیه در بازار آزاد است تا تولیدکنندگان اصلی با کمبود مواجه نشوند، این فرآیند از طریق سامانه‌ها پیگیری می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کار به درستی انجام شده و مشکلی بروز نکند.

وی در پاسخ به این پرسش که واحد‌های کوچک و متوسط که توان خرید از بورس کالا را ندارند و پیش از این مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین می‌کردند، چگونه نیاز خود را برطرف خواهند کرد، توضیح داد: با تعیین بازرگانانی برای انجام واردات، این واحد‌ها نیز مانند گذشته و پیش از جنگ تحمیلی سوم، قادر به تامین کالا‌های خود خواهند بود.

زارعی افزود: در موارد استثنایی و در صورت احراز ضرورت، امکان تامین کالا‌های موجود در بورس، خارج از بورس و از طریق دفاتر تخصصی وزارت صمت فراهم خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت همچنین اعلام کرد: مواد وارداتی در بورس عرضه خواهند شد تا رویه گذشته در تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان تداوم یابد.

زارعی در خصوص چگونگی نظارت بر قیمت‌ها با توجه به گستردگی استفاده از مواد پتروشیمی در صنایع مختلف (از بسته‌بندی مواد غذایی گرفته تا خودرو و لوازم خانگی)، گفت: افزایش قیمت در حد طبیعی و ناشی از تغییر شاخص‌های مؤثر در عوامل تولید مانند نرخ دستمزد و یا نرخ محاسبه حقوق ورودی مواد اولیه، پذیرفته شده است، با این حال، در صورت افزایش قیمت ناشی از کمبود کالا، احتکار یا عرضه خارج از شبکه، سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و سایر دستگاه‌های نظارتی قاطعانه برخورد خواهند کرد و اجازه چنین افزایش قیمت‌هایی داده نخواهد شد.

وی همچنین به بازار توصیه کرد: به شایعات مبنی بر کمبود کالا یا تامین نشدن مواد اولیه توجه نکنند، زیرا اطمینان داده می‌شود که مواد اولیه به میزان کافی تامین خواهد شد و مشکلی در این زمینه برای تولید به وجود نخواهد آمد.

سخنگوی وزارت صمت، در پاسخ به پرسشی در خصوص گرید‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف، افزود: عمدتاً موادی وجود دارند که در حال حاضر با کسری تولید مواجه هستند، در این خصوص برنامه ریزی برای عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس در هفته جاری انجام شده تا واحد‌های تولیدی بتوانند نیاز خود را از این طریق تامین کنند.

زارعی همچنین بر مدیریت تقاضا تاکید کرد و از واحد‌های تولیدی خواست تا صرفاً به میزان نیاز خود از بورس مواد اولیه تهیه کنند و از خرید بیش از حد که منجر به عرضه در بازار آزاد شود، خودداری کنند.

وی اطمینان داد که با این تدابیر، مشکلی در تامین مواد اولیه برای واحد‌های تولیدی به وجود نخواهد آمد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فولاد نیز گفت: در بخش‌های میلگرد، آهن و تولیدات فلزی بلند مشکلی وجود ندارد و محصولات به اندازه کافی در بورس عرضه خواهند شد تا متقاضیان بتوانند به راحتی خریداری کنند، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمش فولاد به اندازه کافی تامین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: به دلیل آسیب وارده به شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه، تولید ورق گرم، ورق گالوانیزه و محصولات مشابه نیازمند بازطراحی برای تامین مواد اولیه هستند که تصمیمات در این زمینه اتخاذ شده و بخشی از تولیدات به واحد‌های مشابه با ظرفیت خالی منتقل شده است تا از طریق افزایش ظرفیت این واحدها، نیاز بازار تامین شود همچنین میزان مورد نیاز از طریق واردات به صورت منسجم و متمرکز انجام خواهد شد تا در اختیار واحد‌های تولیدی قرار گیرد.

زارعی در توضیح مفهوم “واردات منسجم” گفت: سعی بر این است تا به شرکتی که سابقه واردات دارد، ماموریت داده شود تا به صورت متمرکز واردات را انجام داده و سپس به همه ذینفعان توزیع کند، این رویکرد با هدف جلوگیری از ورود شرکت‌های متعدد به بازار تامین‌کنندگان خارجی و در نتیجه نوسانات قیمتی در بازار‌های جهانی اتخاذ شده است، اگرچه ممکن است در موارد استثنایی، رویه‌های دیگری نیز اتخاذ شود، اما قاعده کلی بر واردات متمرکز استوار است تا تولیدکنندگان بتوانند مواد مورد نیاز خود را بدون دغدغه تامین کنند.

وی همچنین به مسئله تامین “ورق خودرو” که یکی از سوالات جامعه است، اشاره کرد و گفت: بخشی از ورق خودرو در داخل تامین می‌شود و تولید آن ادامه دارد، میزان کسری نیز از طریق واردات جبران خواهد شد و در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت تا تولید خودرو مطابق برنامه‌ریزی انجام شود.

زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا واردات ورق خودرو به صورت متمرکز توسط شرکت تولیدکننده انجام می‌شود و ارزی بابت آن به خودروسازان تخصیص داده نمی‌شود، گفت: مسئولیت تامین ورق بر عهده وزارت صمت است و سیاست فعلی بر واردات متمرکز است تا ضمن مشخص بودن واردات و میزان ارز تخصیصی، قیمت نهایی نیز تحت کنترل باشد.

سخنگوی وزارت صنعت همچنین افزود: نیاز خودروسازان به ورق بر اساس برنامه تولید سال ۱۴۰۵ و میزان موجودی انبارهایشان تعیین خواهد شد، با توجه به موجودی انبار‌ها و ورود کالا‌های جدید، مشکلی در تامین مواد اولیه برای تولید خودرو به وجود نخواهد آمد.

وی در خصوص نظارت بر قیمت خودرو گفت: سازمان حمایت ضمن پیگیری افزایش قیمت‌های منطقی ناشی از تغییر مبانی تولید (مانند نرخ حقوق ورودی کالا‌های وارداتی)، با هرگونه افزایش قیمت بی‌رویه و بدون مبنا برخورد قاطع خواهد کرد، خودروسازان و تولیدکنندگان نباید بدون توجه به مبانی، افزایش قیمت‌های غیرمنطقی اعمال کنند.

زارعی در رابطه با عرضه کافی محصولات پتروشیمی در بورس برای رفع نیاز داخل، با توجه به توقف صادرات، ادامه داد: اولین اقدام، توقف صادرات این محصولات بوده و به همین دلیل، عرضه در بورس افزایش خواهد یافت، سازمان توسعه تجارت اجازه صادرات را نخواهد داد و تولیدکنندگان مجبور به تامین مواد اولیه از بورس خواهند شد.

وی در خصوص جبران کسری تولید واحد‌های آسیب‌دیده جدی، سیاست وزارت صمت را انتقال بخشی از تولید این واحد‌ها به واحد‌های مشابه با ظرفیت خالی در استان‌های دیگر عنوان کرد و گفت: به این ترتیب، کسری تولید ناشی از آسیب‌دیدگی این واحدها، از طریق افزایش ظرفیت تولید واحد‌های دیگر جبران خواهد شد.

زارعی در خصوص وضعیت قیمت مواد شوینده، ضمن تاکید بر افزایش نیافتن قیمت این محصولات افزود: تنها افزایش‌های منطقی ناشی از کمبود مواد اولیه در بازار مجاز است و هرگونه افزایش قیمت خارج از این روال غیرقابل پذیرش است.

وی در ادامه به وضعیت نیرو‌های کار در واحد‌های تولیدی و صنعتی آسیب‌دیده از جنگ تحمیلی سوم پرداخت و گفت: ستاد‌های تسهیل و کارگروه‌های استانی فعال در سراسر کشور، مسئول رسیدگی به وضعیت این واحد‌ها هستند.

زارعی از استانداران درخواست کرد تا بر اجرای مصوبات این ستاد‌ها نظارت کافی داشته باشند تا از توقف تصمیمات قانونی در دستگاه‌های اجرایی جلوگیری شود.

وی همچنین اعلام کرد: جلسه‌ای ۳۰ فروردین ماه با هدف جلوگیری از کاهش نیروی کار و ارائه تسهیلات به کارفرمایان برگزار خواهد شد.

زارعی در پاسخ به سوالی درباره طرح آمایش سرزمینی برای واحد‌های آسیب‌دیده صنعتی و اقدامات وزارت صمت در این زمینه، توضیح داد: طبق سند آمایش سرزمینی و قانون برنامه هفتم، واحد‌های تولیدی جدید برای استقرار باید مجوز‌های لازم را از دبیرخانه شورای آمایش دریافت کنند، با این حال، در آیین‌نامه‌های مربوط به بازسازی واحد‌های تولیدی مستقر، حکمی در این خصوص وجود ندارد.

برای تماشای برنامه میز اقتصاد کلیک کنید

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.