به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به اهمیت بازسازی سریع و ایمن واحدهای مسکونی و زیرساختی، اعلام کرد: بر اساس تفاهمنامه امضا شده میان سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و سازمان نظام مهندسی ، صدور پروانه ساختمانی برای واحدهای آسیبدیده درجنگ بهصورت رایگان و توسط سازمان استانها انجام خواهد شد.
وی افزود: این تفاهمنامه بهمنظور سرعتبخشی به روند ترمیم، بهسازی و بازسازی بناهای خسارتدیده از جنگ تحمیلی رمضان و ساماندهی ارائه خدمات حمایتی به شهروندان آسیبدیده، منعقد گردید.
وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین با تأکید بر ایفای تعهد ملی خود، آمادگی سازمانهای استانی را برای ارائه مجموعهای از خدمات رایگان مهندسی اعلام کرده که شامل موارد زیر است:
- ارائه خدمات رایگان مهندسی در فرآیند بازسازی و بهسازی واحدهای آسیبدیده با استفاده از ظرفیت مهندسان داوطلب در استانها. - ارائه خدمات مهندسی رایگان در فرآیند صدور پروانه ساختمانی با بهرهگیری از ظرفیتهای جبرانی برای مهندسان داوطلب
- مشارکت در ایمنسازی ساختمانهای آسیبدیده پایدار و قابل استفاده مجدد، بهویژه توسط مهندسان مجرب دارای صلاحیت ماده ۲۷ و بازرسان گاز، با اعمال سیاستهای تشویقی و جبرانی
- همکاری در ارزیابی خسارات وارد شده به زیرساختهای شهری و روستایی و اماکن عمومی و خصوصی و ارائه پیشنهادهای کارشناسی به دولت و شهرداریها برای اتخاذ سیاستهای مناسب عمرانی و بازسازی
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: شهرداریها نیز با هدف حمایت حداکثری از شهروندان و کاهش نگرانیهای ناشی از خسارات وارد شده، موظف شدند پروانههای ساختمانی مربوط به بازسازی یا نوسازی ساختمانهای آسیبدیده را بدون اخذ عوارض و بر اساس مساحت پروانه و مدارک پیشین ساختمان صادر کنند. این اقدام شامل صدور پروانه ساختمانی، گواهی عدم خلاف و پایانکار خواهد بود.
نصرتی گفت: تفاهمنامه یادشده پس از تصویب دبیرخانه شورای امنیت کشور (شاک)، برای اجرا به تمامی دستگاههای مرتبط ابلاغ میشود و زمینهساز سرعتگرفتن روند بازسازی، ارتقای ایمنی ساختمانها و بازگشت سریعتر زندگی عادی به مناطق آسیبدیده خواهد بود.