فعال شدن ظرفیت مساجد برای مدیریت بحران شهری

صدا و سیما چهارشنبه 26 فروردین 1405 - 09:47
استاندار تهران با تأکید بر نقش بی‌بدیل ظرفیت‌های مردمی در مدیریت بحران اظهار داشت: دراین راستا مأموریت ویژه‌ای به مرکز امور مساجد محول شده است.

مساجد در صف اول مدیریت بحران شهریبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، محمد صادق معتمدیان در گفتگو با برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ با اشاره به اصل «تمهیدات حداکثری در برابر تهدیدات حداقلی» تصریح کرد: جلسات مشترکی با نهادها برگزار و بر اساس مدل و الگوی ارائه‌شده، ۷۰۰ مسجد در شهر تهران برای امداد، نجات، اسکان و تغذیه در شرایط بحرانی پیش‌بینی شد و خوشبختانه در کمتر از یک ماه، این مساجد تجهیز شدند.
وی افزود: برای تأمین برق اضطراری، موتوربرگ تهیه شده و با هماهنگی وزارت نیرو و مجموعه ساتوا، در حال نصب پنل‌های خورشیدی بر روی این مساجد هستیم. همچنین مخازن آب مورد نیاز نیز تأمین شد.
استاندار تهران در ادامه به همکاری جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: با دستور  دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، در مناطق مختلف تهران مساجدی برای دپوی کالا‌های مورد نیاز بحرانی انتخاب شدند و بسته‌های تغذیه‌ای مخصوص بحران، چادر، زیرانداز و پتو در این انبار‌ها دپو شده است.
معتمدیان گفت: همچنین در هر مسجد، گروه‌های ۵ تا ۱۰ نفره از مردم در حال آموزش هستند تا بتوانند پیش از تیم‌های اصلی، عملیات اولیه آواربرداری و امداد را انجام دهند. در بحران، ثانیه‌ها و دقایق اهمیت دارد.
وی با اشاره به تکمیل زیرساخت‌های امدادی افزود: با همکاری استانداری و اورژانس کشور، ۱۰۰ دستگاه موتورلانس به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود و همچنین ۳۰ پایگاه امدادی و ۲۰ سوله بزرگ در مناطق مختلف با همکاری هلال احمر جمهوری اسلامی احداث خواهد شد که ظرف شش ماه آینده تکمیل می‌گردد. این زیرساخت‌ها چه در جنگ و چه در شرایط صلح و عادی به دلیل جمعیت بالای تهران ضروری است.
استاندار تهران  با تشریح نقش اجتماعی مساجد گفت: ائمه جماعت مساجد که بیشترین ارتباط عاطفی را با محلات دارند، افرادی که بر اثر جنگ یا آسیب‌های معیشتی بیکار شده‌اند یا در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند، شناسایی می‌کنند و با همکاری استانداری، کمیته امداد و سایر نهاد‌های حمایتی، کمک‌های موردی به این افراد آغاز شده است. همچنین خانواده‌های دارای معلول توسط بهزیستی تحت پوشش قرار می‌گیرند. خیرین نیز وارد عرصه شده‌اند و کمک می‌کنند.
استاندار تهران در خصوص امکانات پخت غذا نیز خاطرنشان کرد: از مجموع ۷۰۰ مسجد، ۲۵۰ مسجد امکان پخت غذا دارند که ۹۴ تای آنها کاملاً مهیا هستند. این ۹۴ مسجد با کمیته امداد، ستاد عتبات و مجموعه‌های حمایتی ارتباط گرفته‌اند. اگر شرایط حاد پیش بیاید، آشپزخانه‌ها فعال می‌شوند و مواد اولیه توسط کمیته امداد، ستاد عتبات و استانداری تأمین خواهد شد.
وی در پایان به خدمات درمانی مساجد اشاره کرد و گفت: در آخرین جلسه با حاج آقای علی‌اکبری، مشخص شد ۹۰ درمانگاه، کلینیک و پلی‌کلینیک وابسته به مساجد فعال هستند. همچنین فعال در حوزه سلامت از جمله پزشکان بدون مرز و خیرین اعلام آمادگی کرده‌اند تا خدمات رایگان از جمله دارو، دندانپزشکی و درمان به افراد کم‌درآمد و آسیب‌پذیر در شرایط جنگی ارائه دهند. این یک زنجیره خدمت بسیار خوب است که بین دولت، نهاد‌های حمایتی، خیرین و مردم گرفته است
بیش از ۴۵ هزار واحد مسکونی فقط در استان تهران آسیب دیدند
محمدصادق معتمدیان در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ با اشاره به خسارت‌های وارد شده در جریان حملات اخیر اظهار داشت: متأسفانه بیش از ۴۵ هزار واحد مسکونی فقط در استان تهران آسیب دیدند؛ از آسیب‌های جزئی تا آسیب‌های کلی که منجر به تخریب کامل منازل مردم شده است. بیش از ۹۰ درصد این خسارت‌ها مربوط به شهر تهران بوده و بیشترین خرابی‌ها در کل کشور مربوط به تهران است.
وی افزود: بازسازی این واحد‌ها از دغدغه‌های دولت و مورد تأکید مقام معظم رهبری بود. در اولین پیام نوروزی ایشان نیز به این موضوع اشاره کردند و دولت مأمور به ورود در این زمینه شد. بر اساس دستور رئیس‌جمهور، ستادی تحت عنوان «ستاد بازسازی جنگ ۱۲ روزه» در معاونت اول ریاست‌جمهوری تشکیل شد و وظایف دستگاه‌ها مشخص گردید.
معتمدیان با تشریح تقسیم کار گفت: در سطح استان تهران، رسیدگی به بازسازی منازل مسکونی، واحد‌های تجاری و اداری خصوصی آسیب‌دیده بر عهده شهرداری تهران است. در سایر شهرستان‌های استان نیز این مسئولیت به عهده بنیاد مسکن می‌باشد. جا دارد از مجموعه شهرداری تهران به ویژه دکتر زاکانی و تمام پرسنل خدوم، همچنین آتش‌نشانی، حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی و مترو) که در ۴۰ روز گذشته شبانه‌روز تلاش کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.
استاندار تهران در خصوص عملکرد بنیاد مسکن تصریح کرد: حدود ۶ هزار واحد در شهرستان‌های استان نیازمند بازسازی است. چند روز پیش با رئیس بنیاد مسکن کشور جلسه داشتیم و مقرر شد با تخصیص منابع از سوی استانداری، سرعت بازسازی افزایش یابد. قول داده شده که حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد تعمیرات جزئی طی یکی دو هفته آینده انجام شود.
وی در ادامه به خسارت‌های وارده به خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: بیمه ایران مسئولیت بررسی پرونده‌ها، ارزیابی و تعیین خسارت را بر عهده دارد و دولت منابع مالی لازم را پرداخت خواهد کرد. همچنین دستگاه‌های اجرایی موظف به بررسی خسارت‌های واحد‌های خود هستند.
معتمدیان با اشاره به آسیب‌های بخش تولید اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، حدود ۴۴۰ واحد تولیدی و صنعتی در سطح استان تهران آسیب دیده‌اند. مسئولیت ارزیابی و تعیین خسارت این واحد‌ها بر عهده وزارت صمت است. پرونده‌ها در ادارات کل صنعت تشکیل و به کانون کارشناسان رسمی ارجاع می‌شود. همچنین تسهیلات ارزان‌قیمت و حمایت‌های لازم پیش‌بینی شده است.
عضو هیات دولت در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه نظام و دولت از همان روز‌های اول، رسیدگی به آسیب‌دیدگان در بخش‌های مسکونی، تجاری، خودرو، واحد‌های صنعتی و ... بوده است. ستاد بازسازی در استان تشکیل شده و تیم اقتصادی روزانه جلسه برگزار می‌کند. برای کارگرانی که به دلیل تعطیلی اجباری واحد‌ها بیکار شده‌اند، بیمه بیکاری پیش‌بینی شده است. انشاءالله با شناسایی، تشکیل پرونده و ارزیابی دقیق، همه آسیب‌دیدگان در چرخه حمایت‌های دولت قرار گیرند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.