
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد فرامرز با اشاره به حجم ۵۶ میلیارد مترمکعب روانآب ایجاد شده در کشور از ابتدای مهرماه تا ۱۵ فروردین، گفت: از این میزان، ۱۱ میلیارد مترمکعب در مناطقی که طرحهای آبخیزداری در آنها اجرا شده، حاصل شده است.
وی افزود: از مجموع روانآبهای کشور، تاکنون ۳.۴ میلیارد مترمکعب استحصال شده که ۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون مترمکعب آن فقط در یک ماه اخیر اتفاق افتاده است.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد که با توجه به اثربخشی مثبت این طرحها، تعهدات اجرای عملیات آبخیزداری در قانون برنامه هفتم پیشرفت به ۲۰ میلیون هکتار افزایش یافته است.
فرامرز با بیان اینکه از ۱۲۵ میلیون هکتار حوزههای آبخیز قابل اجرا، حدود ۳۴ میلیون هکتار اجرا شده یا در دست اجرا است افزود: برای رسیدن به مرحله مدیریت حداکثری روانآبها، نیاز به مطالعه و اجرای عملیات در ۷۰ تا ۹۰ میلیون هکتار دیگر وجود دارد.
وی با تاکید بر اهداف چندگانه آبخیزداری شامل کاهش خسارات سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک مولد و تقویت تراز آب قنوات و چاهها، به مستندات میدانی در استانهایی مانند سمنان و خراسان شمالی و حاشیه کویر مرکزی اشاره کرد که پس از بارندگیهای اخیر، سطح آب زیرزمینی و قنوات پاییندست طرحها افزایش چشمگیری داشته است.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی، با بیان اینکه تمام مناطق کشور با خطرپذیری متوسط تا بالای سیلاب روبهرو هستند، یادآور شد: اقدامات آبخیزداری باید در سراسر کشور توسعه یابد. به همین دلیل، تعهدات اجرای این طرحها که در برنامه ششم ۱۰ میلیون هکتار بود، در قانون برنامه هفتم پیشرفت به ۲۰ میلیون هکتار افزایش یافت و کاهش ۲۰ درصدی فرسایش خاک نیز به عنوان یک تکلیف قانونی درج شده است.
فرامرز اعلام کرد: تاکنون دو هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار برای این طرحها صورت گرفته و عملیات اجرایی در حوزههای هدف با قوت ادامه دارد و موضوعات جاری و جنگ هیچ خللی در اقدامات این سازمان ایجاد نکرده است.