به گزارش همشهری آنلاین، کاظم غریبآبادی معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۱۷ فروردینماه عنوان کرد: کاربرد زور علیه تمامیت ارضی ایران، نقض آشکار ماده ۲(۴) منشور ملل متحد (ممنوعیت مطلق تهدید به زور) و مصداق تجاوز طبق قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی سازمان ملل است.وی در پی تهدیدات ترامپ رئیس جمهور آمریکا بیان کرد: تهدید به حمله به نیروگاهها و پلها (زیرساختهای غیرنظامی)، جنایت جنگی طبق ماده ۸(۲)(ب) اساسنامه رم دیوان کیفری بین المللی و پروتکل اول ژنو ۱۹۷۷ (ماده ۵۲) است. معاون وزیر خارجه در شبکه ایکس نوشن: رئیس جمهور آمریکا در قامت بالاترین مقام رسمی کشورش، علناً به ارتکاب جنایات جنگی تهدید کرده است - عملی که مسئولیت کیفری فردی وی را در دیوان کیفری بینالمللی و هر دادگاه ملی صالحه ایجاب میکند.
این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، مستند به ماده ۵۱ منشور ملل متحد، به هرگونه تجاوز یا تهدید قریبالوقوع، پاسخی قاطع، فوری و پشیمان کننده خواهد داد.
غریبآبادی خاطرنشان کرد: توصیه میشود پیش از آنکه نام رئیس جمهور آمریکا به عنوان ابرجنایتکار جنگی در تاریخ ثبت شود، از ادامه این تهدیدات - که آثار آن صرفا به ایران محدود نخواهد بود - دست بردارد.











