افزایش صادرات گیاهان دارویی پس از بارش‌های بهاری

صدا و سیما یکشنبه 16 فروردین 1405 - 17:02
سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از امکان افزایش صادرات گیاهان دارویی و مرتعی به علت بارندگی‌های مطلوب بهاری خبر داد.

افزایش صادرات گیاهان دارویی پس از بارش های بهاری
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ابوالقاسم حسین‌پور، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بین اینکه بارش های پی در پی اخیر با عنایت خداوند باعث سرسبزی و پرباری مراتع، دشت ها و دامنه های کوهستان های کشور شده است، تصریح کرد: این بارش ها رویش انواع گیاهان دارویی و خاص مرتعی را مضاعف کرده و از همین رو پیش بینی می شود که بهره برداری، فراوری و صادرات در این زمینه افزایش یابد.

وی با تأکید بر لزوم رعایت قانون در انجام فعالیت های اقتصادی در عرصه گیاهان دارویی افزود: روند صدور مجوز اقلام مجاز صادراتی برای گیاهان دارویی، صنعتی و فرآورده‌های مرتعی از سطح عرصه‌های منابع طبیعی طبق روال انجام می شود و بهره برداران می توانند نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

حسین‌پور گفت: با توجه به بارش‌های خوب در مناطق مختلف کشور و رویش گیاهان مرتعی و قارچ‌های کوهی (دنبلان) در سطح مراتع، بهره‌برداری در قالب طرح‌های مرتعداری و صدور مجوز برای صادرات محصولات فرعی مرتعی برای ارقام مجاز در حال انجام است.

وی افزود: فهرست اقلام مجاز صادرات گیاهان دارویی و صنعتی و دیگر محصولات فرعی مرتعی از عرصه‌های منابع طبیعی شامل آنغوزه تلخ و شیرین، باریجه، کتیرا، کنگر، دنبلان سفید- قرمز و قهوه‌ای، علف گاو زبان، کانابیس و آویشن شیرازی و دنایی می‌باشد.

حسین‌پور، هرگونه صدور مجوز بهره‌برداری از گیاهان دارویی و صنعتی را منوط به انجام تعهدات احیایی رویشگاه‌های مرتعی در قالب طرح‌های مرتعداری دانست.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.