
به گزارش خبرگزاری صداوسیما اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد پیشرفت اقتصادی ایران، در شهریورماه ۱۳۸۹ توسط رهبر شهید انقلاب اسلامی طرح و اساس آن بر تولید ملی بنا شد. حالا با اجرای روشهای نوین تولید بدون کارخانه و بهرهبرداری از ظرفیتهای خالی، اقتصاد کشور در شرایط جنگی توانایی مقاومت و رشد را نشان داده است.تصاد مقاومتی که نقطه عطفی در سیاستگذاریهای اقتصادی ایران به شمار میرود، نخستین بار در شهریورماه سال ۱۳۸۹ توسط رهبر شهید انقلاب اسلامی مطرح شد. در آن زمان، تأکید بر تولید ملی به عنوان اساس پیشرفت اقتصادی کشور شد و رهبر معظم انقلاب فرمودند: تولید ملی باید رونق پیدا کند و اساس پیشرفت اقتصادی کشور است.
بهمن ماه ۱۳۹۲ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در ۲۴ بند ابلاغ شد که بند نخست آن به مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی اختصاص یافت. بر اساس این سیاستها، تکیه بر تولید داخلی محور اصلی اقتصاد کشور قرار گرفت.
جعفر قادری، رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس در این باره گفت: در یک اقتصاد تابآور که یک اقتصاد مردمی است، باید بیشترین نقش به مردم داده شود و از ظرفیتهای محیطی استفاده میشود.
بند سوم این سیاستها نیز به رشد بهرهوری تأکید کرد. رهبر شهید انقلاب در این زمینه فرمودند: بهرهوری در تولید باید افزایش پیدا کند و سرمایهگذار سعی کند حداکثر استفاده را از سرمایه خود انجام دهد، یعنی هزینههای تولید را کاهش دهد.
برای کاهش هزینههای تولید، استفاده از روشهای نوین ضروری است. رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس همچنین تأکید کرد: باید کریدورها را کاملاً فعال کنیم و مدلهای مناسب سرمایههای خرد مردمی را در اقتصاد به کار بگیریم تا امکان استفاده از همه ظرفیتهای مردمی فراهم شود.
در این راستا، مدلی از تولید که در سالهای اخیر توجه تولیدکنندگان بهرهور را به خود جلب کرده، «تولید بدون کارخانه» است.
یکی از تولیدکنندگان حوزه ابزار الکترونیکی با اشاره به این روش گفت: هر قدر نقطه بهرهوری افزایش پیدا کند، هزینههای تولید هم کاهش مییابد. تولید بدون کارخانه ریشهای است برای بارور شدن درخت اقتصادی ایران.
تمرکز بر فروش و صادرات از مهمترین ویژگیهای تولید به روش بدون کارخانه است که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز آمده است.
امسال، رهبر انقلاب سال را به عنوان «سال اقتصاد مقاومتی در سایه وحدت ملی و امنیت ملی» نامگذاری کردند.
موسی شهبازی، کارشناس اقتصادی، در این باره اظهار داشت: در جنگ کنونی که به ما تحمیل شد، ما توانستیم نشان دهیم که اقتصاد ایران در معاملات و معادلات جهانی و منطقهای قابل حذف نیست و یکی از بازیگران اصلی در معاملات کلان جهان در آیندهای نزدیک خواهیم بود. اقتصاد ایران میتواند با اتکا به ظرفیتهای درونی و با نقشآفرینی جدیدی که ایجاد کرده، به پلههای بالاتر سوق داده شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند با طراحی معادلات و معاملات کلان اقتصادی در فرصتی که در جنگ پیش آمده، فصل جدیدی برای پیشرفت اقتصادی گشوده خواهد شد که میتواند نمودی از اقتصاد مقاومتی باشد.
گزارش از: زهرا شفیعی