قاطعانه حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به صنعت نفت ایران را محکوم کنید

صدا و سیما سه شنبه 04 فروردین 1405 - 20:27
وزیر نفت در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به پیامد‌های فاجعه‌بار انسانی و زیست‌محیطی حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به تجهیزات و تأسیسات راهبردی صنایع نفت و گاز ایران هشدار داد و خواستار محکومیت این اقدام‌های خصمانه از سوی سازمان ملل شد.

قاطعانه حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به صنعت نفت ایران را محکوم کنید

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در متن پیام محسن پاک‌نژاد خطاب به آنتونیو گوترش،آمده است:

«رژیم‌ صهیونیستی و آمریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه و تجاوزات نظامی خود علیه جمهوری اسلامی ایران و زیرساخت‌های حیاتی و غیرنظامی آن، در دو نوبت یکی در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۴ و دیگری در ۲۷ اسفند ۱۴۰۴، جنایات دیگری را مرتکب شدند. در این حملات که فراتر از یک عملیات نظامی محدود و به‌منزله آغاز یک جنگ تمام‌عیار علیه امنیت انرژی و اقتصاد ایران است، مخازن و تأسیسات ذخیره‌سازی سوخت در تهران و نیز پالایشگاه‌های گازی مربوط به فازهای ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۵ و ۱۶ منطقه پارس جنوبی در شمال خلیج فارس هدف قرار گرفت.

متأسفانه، این حملات با استفاده از حریم هوایی و فضای برخی کشورهای همسایه انجام شده است که نشان‌دهنده پیچیدگی ابعاد امنیتی این تجاوز و لزوم مسئولیت‌پذیری دولت‌های منطقه در قبال اقدامات تجاوزکارانه صورت‌گرفته از خاک یا حریم آن‌هاست. در جریان این حملات، خسارات گسترده‌ای به زیرساخت‌های مزبور وارد آمده است که نقش کلیدی در پایداری شبکه انرژی کشور دارند.

این حملات نه تنها منجر به نابودی بخش قابل توجهی از تجهیزات و تأسیسات راهبردی صنایع نفت و گاز ایران و وارد آوردن میلیاردها دلار خسارت و تبعات شد، بلکه پیامدهای فاجعه‌بار انسانی و زیست‌محیطی زیر را نیز به دنبال داشته است:

ـ فاجعه زیست‌محیطی: آتش‌سوزی‌های مهیب ناشی از اصابت موشک‌ها به تأسیسات نفت و گاز و پالایشگاه‌ها، به انتشار حجم عظیمی از گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های سمی در منطقه منجر شده است. این آلودگی شدید هوا، سلامت ساکنان منطقه و همچنین اکوسیستم حساس خلیج فارس را با خطر جدی مواجه ساخته است.

ـ بحران انرژی و اختلال در زندگی روزمره: اختلال گسترده در زنجیره تأمین گاز، ناترازی عمیقی در شبکه برق خانگی، صنعتی و کشاورزی ایجاد کرده است. قطع و محدودیت در تأمین انرژی، زندگی میلیون‌ها نفر از مردم غیرنظامی ایران را به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار داده و فعالیت هزاران واحد تولیدی و صنعتی را با اختلال مواجه ساخته است.

عالیجناب،

جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر هیج تجاوزی نبوده و خواستار تشدید تنش در منطقه نیست. اما، هم‌دستی و بی‌عملی برخی از کشورهای منطقه در قبال استفاده متجاوزان از حریم خود، و همچنین سکوت تأسف‌بار مجامع بین‌المللی در محکومیت این جنایات، به رژیم صهیونیستی و آمریکا جرأت داده است تا با تصور مصونیت از پیامدهای قانونی و بین‌المللی، به جنایت‌های خود در دامنه‌ای وسیع‌تر ادامه دهند.

بی‌تردید، نقش جنابعالی به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد، می‌تواند تعیین‌کننده و اثربخش در توقف این جنایات باشد. انتظار می‌رود سازمان ملل متحد به‌عنوان عالی‌ترین نهاد حافظ صلح و امنیت بین‌المللی، موضعی قاطع و صریح در محکومیت این تجاوز اتخاذ کرده و اقدام‌های مؤثری برای توقف فوری حملات، جبران خسارات وارده، و بازدارندگی از تکرار این فجایع به عمل آورد.

عملکرد شایسته و بی‌طرفانه شما در این موقعیت خطیر، نه تنها به اعاده صلح و امنیت در منطقه و جهان یاری خواهد رساند، بلکه گامی مؤثر در بازسازی اعتماد جامعه بین‌المللی به این سازمان و جایگاه والای آن در صیانت از عالی‌ترین ارزش‌های انسانی مشترک خواهد بود

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.