به گزارش اقتصادنیوز، حمله آمریکا و اسرائیل علیه ایران وارد بیست و پنجمین روز خود شد. جنگی که از 9 اسفند کلید خورد و طی آنها بارها شهرهای ایران هدف حملات موشکی قرار گرفت. سپاه پاسداران نیز پاسخ های متقابل به حملات داد و علاوه بر هدف گرفتن منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه، تل آویو، حیفا و ...را زیر ضرب موشک های خود برد.
روز گذشته در مهمترین بخش از تحولات جنگ، دونالد ترامپ مدعی شد که ضرب العجل 48 ساعته برای حمله به تاسیسات انرژی ایران را برای 5 روز به تعویق انداخته است. او دلیل این تصمیم را مذاکره با ایرانی ها طی روزهای گذشته اعلام کرد. ادعایی که از سوی چندین مقام ایرانی رد شد.
اقتصادنیوز در بیست و پنجمین روز از جنگ علیه ایران، به مثابه بیست و چهار روز گذشته مهمترین اتفاقات را در ادامه گزارش می دهد؛
*****
منابع عبری درمورد اقدام ضدایرانی بحرین مدعی شدند: بحرین پیشنویس قطعنامه جدیدی علیه ایران را میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده که بر تنگه هرمز متمرکز است و شامل مجوز برای کشورهای عضو جهت اتخاذ اقدامات عملی در حوزه دریایی می شود.
رسانه حمل و نقل دریایی «لیوید لیست» نوشت: یک فروند کشتی کانتینربر متعلق به چین، اولین شناور با مالکیت قطعی چین است که برای عبور از تنگه هرمز به ایران هزینه پرداخت کرده است. این کشتی از طریق مسیر کریدور «امن» کشتیرانی در نزدیکی جزیره لارک تهران عبور کرده است.
مسکو دسترسی به شبکه ماهوارههای نظامی و تجاری خود را در اختیار ایران گذاشته است.
این اقدام روسها به ایران اجازه داده تا با دقت بسیار بالا، جابجایی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس و دریای عمان و همچنین پدافندهای هوایی اسرائیل را رصد کند.
صدای یک انفجار مهیب در بیشتر نقاط تهران شنیده شد.
همچنین بنا بر گزارش عصرایران، در ادامۀ حملات آمریکا و اسرائیل، ساختمان ادارۀ گاز و ایستگاه تقلیل گاز در خیابان کاوۀ اصفهان هدف اصابت قرار گرفت که بر اثر آن، بخشهایی از این تأسیسات و منازل اطراف دچار خسارت شدند.
همزمان گزارشهایی از هدف قرار گرفتن خط لولۀ گاز نیروگاه برق خرمشهر نیز منتشر شد.
به گفتۀ فرماندار خرمشهر، یک پرتابه به محدودۀ خارج از ایستگاه خط گاز خرمشهر اصابت کرد که این حادثه تلفات جانی نداشته است.
مقامات آمریکایی به واشنگتن پست میگویند که دیگر باور ندارند دستیابی به اهداف اولیه جنگ شامل سرنگونی حکومت ایران و خارج کردن دائمی برنامه هستهای آن از دسترس، امکانپذیر باشد.
واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد: بازگشایی تنگه هرمز دیگر به هدف اصلی تبدیل شده است.
همچنین یک مقام آمریکایی به الجزیره گفت: حملات به ایران در طول مذاکرات ادامه خواهد داشت و توقف حملات به مدت ۵ روز محدود به سایتهای انرژی است.
بنا بر گزارش المیادین جیم ماتیس، وزیر پیشین جنگ آمریکا هم گفت: بازگشایی تنگهی هرمز با نیروی نظامی بسیار دشوار است. آمریکا باید برای پایان دادن به بحران با ایران به دیپلماسی تکیه کند.
وال استریت ژورنال گزارش داد: برخی از موشک هایی که ایالات متحده علیه ایران استفاده کرده «میتوانند ۲۰۰ تا ۳۰۰ مایل مسافت طی کنند، به این معنا که احتمالاً از خاک کشورهای حوزه خلیج [فارس] شلیک شدهاند.»
ولی نصر مشاور سابق اوباما و استاد دانشگاه می گوید: هر چه این جنگ بیشتر طول بکشد، ایران اهرمهای فشار خود را بیشتر میسازد و محاسبات راهبردی اسرائیل و ایالات متحده بیشتر به نظر میرسد که با شکست مواجه میشوند.
ایران بر ساختار «موزاییکی» حکمرانی خود و جنگ طولانی بر سر انرژی جهانی شرط بسته است، نه فقط حملات موشکی بالستیک
رویترز نوشت: قیمت قراردادهای آتی نفت خام آمریکا به ۸۹.۱۹ دلار افزایش یافت پس از اینکه تهران انجام مذاکرات با واشنگتن را تکذیب کرد.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر درباره احتمال حمله به نیروگاه بوشهر با اشاره به اینکه آبی که قطر، کویت، امارات استفاده میکنند از آبشیرینکنها تامین میشود گفت: «اگر آن سایت هستهای [بوشهر] هدف قرار گیرد و مواد رادیواکتیو وارد آب شود، هیچکدام از این کشورها آب نخواهند داشت. نه آب، نه ماهی، هیچچیز عملا حیات از بین میرود.»
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد:
«موج بارانی هفتاد و هشتم عملیات وعده صادق ۴ به پشتیبانی مشتهای گره کرده ملت بزرگ ایران در خیابانها و موشکهای سپاهیان سلحشور در میدان که امشب زیر باران، حواله متجاوزین آمریکایی و صهیونیستی شدند، کارنامه متفاوتی را در تاریخ جنگ رقم زد.
در این عملیات که با رمز مقدس «یا دلیل المُتِحَیِّرین» اجرا شد، تقدیم میشود به مردم بزرگوار نوار شرقی کشور شامل خراسانهای شمالی، رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان قهرمان.
در این موج اهدافی در ایلات، دیمونا و شمال تل آویو و برخی از پایگاههای ارتش تروریستی امریکا در منطقه مورد اصابت دقیق سامانههای نقطه زن عما و قدر چندکلاهکه و پهپادهای انهدامی قرار گرفتند.
سپاه پاسداران با عملیات تاثیر محور درحال مذاکره با متجاوزین پست و کودک کش است. عمده یگانهای رزم سپاه پاسداران و بسیج میلیونی هنوز وارد عرصه جنگ نشدهاند، ورود آنان در صورت لزوم نبرد را تیزتر و مهلکه را برای دشمنان گریزناپذیر خواهد ساخت.
توطئههای دشمن برای جبران شکستها و تغییر معادلات جنگ در ساعات آتی از چشم سپاه پاسداران پنهان نیست. ضربت سخت ایران در کمتر از آنی بر سر آمرین، عاملین و تابعین هرسطحی از تجاوز و جنایتی فرود خواهد آمد.
انا من المجرمین منتقمون»
سیدعباس موسوی معاون تشریفات ریاست جمهوری در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره مواضع روز دوشنبه مقامات آمریکا درباره مذاکره با ایران نوشت: شکّی نیست هرآن آتش این جنگ خاموش شود مغتنم است؛ اما دشمنی که ۲بار وسط مذاکره، جنگ را انتخاب کرد تا کار را یکسره کند و میگوید فرصتی دست داد تا به خفت ۲۰۰۰ساله در مقابل ایران پایان داد، چگونه پس از دریافت ضربات اخیر و تحقیر در هرمز ناگهان مذاکره جو شده است؟! فریب؟ مقدمه یک اقدام؟
رویترز نوشت: قیمت قراردادهای آتی نفت خام برنت در زمان بازگشایی بیش از یک دلار افزایش یافت و به ۱۰۱.۰۱ دلار رسید.
تریتا پارسی تحلیلگر سیاسی و همبنیانگذار موسسه کوئینسی نوشت:
یک منبع آگاه در صنعت انرژی ایران به من میگوید موارد زیر صادق است؛ و این واقعاً شگفتانگیز است:
پیش از جنگ، ایران حدوداً نزدیک به ۱.۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید میکرد و آن را با قیمت ۶۵ دلار بهازای هر بشکه، با کسر ۱۸ دلار تخفیف (یعنی حدود ۴۷ دلار) میفروخت.
امروز، ایران روزانه ۱.۵ میلیون بشکه تولید میکند و آن را با قیمت ۱۱۰ دلار و تنها با ۲ تا ۴ دلار تخفیف میفروشد.
این آمار حتی شامل فروش محصولات پتروشیمی هم نمیشود؛ فروشهایی که نهتنها افزایش یافتهاند، بلکه اکنون به طیف گستردهتری از مشتریان نسبت به قبل از جنگ انجام میشود.
علاوه بر این، ایران در حال دریافت پول از طریق سازوکارهای جدیدی است که پس از جنگ ژوئن ایجاد شدهاند و امارات را دور میزنند.
در واقع، و این نکته بسیار مهم است، جنگ ترامپ و اسرائیل عملاً به کاهش تحریمها علیه ایران منجر شده است.
این یعنی ایران انگیزه کمتری برای پایان دادن به جنگ دارد، مگر اینکه توافقی حاصل شود که بهطور رسمی شامل رفع تحریمها باشد.
فراهانی، قائم مقام اورژانس استان تهران از انتقال ۵ هزارو ۶۰۸ مجروح جنگی به مراکز درمانی از ابتدای حملات خبر داد.
در مجموع ۴۳۰ نقطه در پایتخت مورد حمله قرار گرفته است. متاسفانه ۶۳۶ نفر طی این مدت به شهادت رسیدند.