
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرتضی سیمیاری کارشناس مسائل بینالملل در گفتگوی تلوزیونی ابعاد حمله ایران به سایت هستهای دیمونا را ارزیابی کرد. این گفتگو در حال تکمیل است.
سؤال: اقدام متقابل نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله به تأسیسات نطنز را چطور باید ارزیابی کرد؟
سیمیاری: کمتر از ۲۴ ساعت بعد از این که صهیونیستها در اقدامی دیوانهوار به نطنز حمله و سعی کردند به آن آسیبهایی وارد کنند، شاهد این بودیم در عملیاتی از پیش تمرین شده که این کار را از سال ۱۴۰۱ به این سو آغاز کردیم و بارها هم آن را تست کرده بودیم، این بار به صورت مستقیم سایت هستهای دیمونا را مورد اصابت قرار دادیم. با این راهبرد که چشم در برابر چشم و مشت در برابر مشت؛ یعنی هر اقدامی که صهیونیستها امروز انجام دهند، پاسخ متقابل خواهند گرفت، البته با یک ضریب. با این که اگر آنها با ضریب یک این اقدام را انجام دهند، ما طبق قواعد مکانیکی - فیزیکی، ۱۰ برابر یا شاید بیشتر به آن ضریب داده و پاسخ متقابل میدهیم. این راهبرد جدید نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران؛ رزمندگان اسلام در صحنه میدانی است که به دشمن قاطعانه، سریع و فوری با کمترین میزان فاصله از اقدام اولیه، پاسخ میدهند. دو روز قبل وقتی به جنگنده اف ۳۵ حمله کردیم، در شبکه خبر گفتم که خلبانهای ارتش تروریستی رژیم صهیونیستی وقتی از نردبانی که میخواهند بالا بروند و وارد کابین جنگنده شوند، با پای لرزان از این به بعد خواهند رفت. حالا میخواهم به آنها بگویم با دست لرزان هم شلیک خواهید کرد، به این علت که به محض این که شلیک میکنید، رزمندگان و نیروهای مسلح، یگانهای هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش پاسخ شما را با سرعت خواهند داد و این در صحنه شعار نیست و به صورت دقیق پاسخ به آنها داده شده و مصداق قابل توجهی دارد. در همین لحظه هم، چون از الجزیره یاد کردید، مجری الجزیره به مقامات صهیونیستی گفت: امروز روز سوم چهارم جنگ نیست، ۲۰ روز از جنگ گذشته و ایران این گونه به شما پاسخ میدهد، قرار بود ظرف سه روز پرونده موشکی ایران و کلاً پرونده جنگ را ببندید، اما امروز دستتان را دراز کردید، ترامپ دست گدایی خود را به سمت ناتو دراز کرده، آنها پس میزنند، صهیونیستها هم وضعیت بدتری دارند.
سؤال: جدای از این که مشخصا تحلیلگران الجزیره هم به ادعای رژیم صهیونیستی اشاره کرده بودند که توان موشکی ایران کم شده، آیا اساساً تصور میکردند به دیمونا حمله موشکی شود؟
سیمیاری: نه تنها توان موشکی ایران در حال حاضر کم نشده، بلکه ساختار پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی که بیلیاردها دلار پای آن خرج شده، به علت این که در سه هفته گذشته کاملاً دیمیتد شده، کم کم از شبکه خارج میشود. یعنی علاوه بر این که محدودیت میزان پرتابه دارند، سامانه پاتریوت با مشکل موشکی روبهرو است. مشکل اقدامات دائم و روشن و فعال بودن سیستمهای پدافندی را دارند. استهلاک به شدت بالا رفته و موشکهای ما با کمترین میزان برخورد با سامانه پدافندی به اهداف خود میخورند. جملهای را فرمانده سازمان هوافضای سپاه گفت: از این به بعد آسمان شما برای ما اتوبان است و کاملاً در اختیار ما قرار دارد. روز اولی که جنگ را شروع کردند گفتند آسمان ایران را ظرف سه روز، به صورت کامل احاطه می کنیم. امروز آسمان مناطق اشغالی در هفته سوم کاملاً در دسترس موشکها و پهپادهای نیروهای مسلح ما قرار گرفته و خواهید دید که در همین دورانی که با هم صحبت میکنیم قرار بود آسمان ایران را بگیرند، شش جنگنده آنها در حال حاضر از بین رفته، بیش از ۲۰۰ هواگرد آنها ضربه دیده و از ساختار رزمشان بیرون رفته است. ساختار پدافندی آنها هم آسیبهای اساسی میبیند. یک علت خیلی مهم دارد. صهیونیستها و آمریکاییها قبل از شروع جنگ به دنبال این بودند با ایران به صورت عمودی و رودررو بجنگدند. اما ساختارهایی که ما برای این جنگ تدبیر دیده بودیم که بخشی از این استراتژیها را رهبر عزیز و شهیدمان؛ ایجاد کرده بود، جنگ منطقهای، جنگ ۳۶۰ درجه، حالا ابعاد خود را به درستی به دشمن نشان میدهد و آنها امروز در وضعیتی قرار گرفتند که مجبور است بپذیرد موشکهای ایرانی میخورد و آن را البته سانسور هم نمیکند که بحث بسیار مهمی است. یک نکتهای راجع به سانسور بگویم؛ در روزهای گذشته شاباک و سیستمهای اطلاعاتی و امنیتی در مناطق اشغالی به شدت روی این موضوع تأکید میکردند که فیلمها و تصاویر مرتبط با این موضوع، به هیچ عنوان در رسانهها پخش نشود، دستگیر میکنند، برخود قضایی شدید انجام میدهند، اما میبینید به علت این که مناطق اشغالی در وضعیت اضمحلال قرار گرفته، در وضعیتی قرار گرفته که کاملاً آن ساخت اولیه خود را از دست داده و در حالت فروپاشی قرار گرفته، تصاویر را خود صهیونیستها از عمد منتشر میکنند که به دنبال کانال و راهی میگردند که از این فضا خارج شوند. نکته قابل توجهی هم در بحث دیمونا دیدم که بسیار مهم بود، این که بازخوردهای جمهوری اسلامی ایران به سمت اقدامات سریع و فوری رفته، پاسخی به راهبرد ترامپ هم هست؛ قبل از این که وارد جنگ شویم، ترامپ فکر میکرد که اگر با ایران وارد جنگ شود، جنگ ونزوئلایی را میخواهد تجربه کند، یعنی در شرایطی قرار میگیرد که با کمترین هزینه و آسیب ممکن وارد جنگ خواهد شد و به سلامت از آن بیرون خواهد آمد، اما متأسفانه امروز آمریکاییها در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارند؛ در شرایطی قرار دارند که ۱۴ پایگاه اصلی خود را کاملاً از دست دادند، پایگاههای سری آنها زیر ضرب قرار گرفته، شرایط آنها به گونهای است که دیگر نمیتوانند این هزینهها را تحمل کنند، بنابراین الان آمریکاییها دنبال این هستند که بعد از خوردن دیمونا، پیام روشنی دریافت کردند، باید از این جنگ بیرون رفت، بدون آبرو ریزی، اگر دیمونا بار دیگر ضربه بخورد و در شرایطی قرار بگیرد که مناطق اشغالی؛ مناطقی برای زندگی نکردن باشد، چون الان راهبرد جمهوری اسلامی ایران، ایجاد شرایطی است که مناطق اشغالی محل زندگی نباشد، صهیونیستها باید فرار کنند، باید از مناطق اشغالی بروند، این راهبرد اگر غالب شود، ترامپ دیگر هیچ جایی در ساختار سیاسی آمریکاییها نخواهد داشت بلکه جمهوریخواهان هم در این وضعیت قرار خواهند گرفت که وضعیت بسیار سختی خواهد بود.
====================