به گزارش اقتصادنیوز، جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران در حالی وارد روز هفدهم میشود که روز گذشته چندین صدای انفجار در تهران، اصفهان، همدان و کرمانشاه به گوش رسید.
البته حملات تنها یک طرفه نبود و چندین موج حملات موشکی سپاه به اهداف آمریکایی و اسرائیلی نیز از سوی سپاه پاسداران رقم خورد.
«اقتصادنیوز» در هفدهمین روز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران به مثابه شانزده روز گذشته مهمترین اخبار مرتبط با این عملیات نظامی را منتشر می کند.
**********************
در پی حمله هوایی آمریکایی-اسرائیلی شامگاه یکشنبه ۲۴ اسفندماه و شنیده شدن صدای جنگنده و انفجاردر غرب تبریز، پدافند برای مقابله با اهدف متخاصم فعال شد.
سردار علیمحمد نائینی سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی ضمن رد ادعای آمریکا مبنی بر نابودی نیروی دریایی ایران، اظهار داشت: مگر ترامپ نمیگوید نیروی دریایی ایران را نابود کرده؟ پس اگر جرئت دارد ناوهایش را وارد منطقه خلیجفارس کند.
وی با بیان اینکه قدرت پدافندی کشور نسبت به جنگ 12 روزه افزایش چشمگیری داشته است، افزود: حدود 700 موشک و 3600 پهپاد تاکنون به اهداف آمریکایی و صهیونیستی شلیک شده است.
سخنگوی سپاه با تأکید بر حاکمیت کامل ایران بر تنگه هرمز، گفت: تنگه هرمز کاملا در مدیریت نیروی دریایی سپاه است و ایران حاکمیت کامل دارد.
سردار نائینی همچنین به توان موشکی ایران اشاره کرد و گفت: موشکهایی که الان استفاده میشود متعلق به یک دهه قبل است و بسیاری از موشکهایی که از جنگ 12 روزه تا جنگ رمضان تولید کردهایم هنوز بکار گرفته نشده است.
وی اعلام کرد: این چهارشنبه، چهارشنبهای دشمنسوز خواهد بود. پایان جنگ زمانی است که دشمن بازدارندگی نظامی و اجتماعی ما را باور کرده باشد. ما دنبال تنبیه متجاوز هستیم و حملات سنگین و مخرب خود را به دشمن ادامه میدهیم.
سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیاطی سخنانی گفت: حضور ناو هواپیمابر جرالد فورد آمریکا در دریای سرخ به عنوان تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می گردد.
وی ادامه داد: لذا مراکز لجستیکی و خدمات دهی به ناوگروه یاد شده در دریای سرخ به عنوان هدف نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
استاندار تهران از آسیب جزئی و کلی به ۱۲ هزار واحد مسکونی در استان تهران برای اثر حملات هوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی خبر داد.
پایگاه آمریکایی «ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفت.
منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجاردر قشم و بندرعباس خبر دادند.
صدای انفجار ناشی از تجاوز تروریستهای آمریکایی صهیونیستی در حوالی شهر بندرعباس و جزیره قشم شنیده شد.
سردار تنگسیری در این توییت نوشت: «آمریکا شما را فدای منافع خود کرد ، اخراج آمریکا از منطقه تنها راه اتحاد است»
سردار سیدمجید موسوی فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت: «با اطمینان به وعده صادق الهی، امروز موشکهای سنگین، سریع و دو مرحلهای سجیل راهی مراکز فرماندهی و کنترل عملیاتهای هواپایه رژیم صهیونی شدند.»
سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاهدر صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ایران را یکبار با تنگه هرمز آزمودید.
اگر کنترل هوشمند تنگه، شاخص جدیدی از قیمت نفت برایتان ترسیم کرد، حمله به خارک معادله سهمگین و جدید دیگری از نرخ و توزیع انرژی را در جهان برایتان خواهد ساخت.»
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: حمله موشکی آمریکا و اسرائیل به نقاط مختلف این استان چهار شهید و هفت مصدوم برجای گذاشت.
حسن قمری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بامداد دوشنبه (حدود ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه) یک منطقه مسکونی در یکی از روستاهای اطراف شهر اراک مورد حمله موشکی توسط آمریکا و اسرائیل قرار گرفت.
وی با بیان اینکه امدادگران مشغول آواربرداری هستند، افزود: در این حمله موشکی تاکنون سه نفر شهید شده اند و امکان افزایش شهدا وجود دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به حمله موشکی صهیونی آمریکایی به شهرستان محلات نیز گفت: همچنین یک ساختمان مسکونی در شهرستان محلات مورد هدف پرتابه های آمریکا و رژیمصهیونیستی قرار گرفت که این حادثه تاکنون یک شهید و هفت مجروح داشته است.
قمری با اشاره به حمله موشکی به شهرستان خمین گفت: مدرسه شاهد امام رضا(ع) نیز مورد تجاوز صهیونیستی آمریکایی قرار گرفت که خسارت جانی به همراه نداشته اما تعدادی از منازل حوالی مدرسه آسیب دیدهاند
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکادر پستی در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» مدعی شد ایران با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و هماهنگی با رسانه های آمریکایی، صحنه هایی از حملات نظامی موفقیت آمیز علیه نیروهای آمریکایی را جعل میکند.
او با اشاره به گزارشهایی درباره حمله به ناو هواپیمابر یواساس آبراهام لینکلن یا سرنگونی هواپیماهای سوخت رسان آمریکایی، این اخبار را ساختگی و حاصل هوش مصنوعی خواند و تأکید کرد که این تجهیزات عملیاتی و سالم هستند.
ترامپ در بخشی از این پیام، رسانههای جریان اصلی دنیا را به «خیانت» متهم کرد و از اقدام رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال برای بررسی لغو مجوز برخی از آنها استقبال نمود.
ترامپ همچنین در یک مصاحبه دیگر که با خبرنگاران در هواپیمای ایرفورس وان انجام شده، ویدیوهای منتشرشده از راهپیمایی حکومتی روز قدس را هم «جعلی و ساختهشده با هوش مصنوعی» خواند!
دفتر نخست وزیری انگلیس یکشنبه شب در بیانیهای اعلام کرد که ترامپ و استارمر «درباره وضعیت جاری خاورمیانه و اهمیت بازگشایی تنگه هرمز برای پایان دادن به اختلال در کشتیرانی جهانی که قیمتها را در سراسر دنیا بالا برده است، گفتوگو کردند.»
منابع خبری از شلیک موشکهایی از سوی ایران بهسوی مناطق مرکزی سرزمینهای اشغالی خبر دادهاند.
رسانههای عبری گزارش دادند که حمله موشکی از ایران مناطق مرکزی سرزمینهای اشغالی را هدف قرار داده است.
طبق این گزارش، این حمله موجب فعالشدن آژیرهای خطر در بخشهای گستردهای از تلآویو و اطراف فرودگاه بنگوریون شده است.
منابع رسانهای از وقوع یک حمله پهپادی در محدوده فرودگاه بینالمللی دوبی و آتشسوزی در منطقه خبر دادند.
طبق گزارشهای اولیه عامل این حادثه حمله با پهپاد بوده است.
وزارت امور خارجه قطربا انتشار بیانیهای جزئیات مکالمه تلفنی میان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه این کشور و فیصل بن فرحان، همتای عربستانی وی را تشریح کرد.
طبق گزارش شبکه الجزیره، در این تماس که با محوریت بررسی تشدید تنشها در منطقه انجام شد، طرفین بر ضرورت توقف فوری هرگونه اقدام تنشزا و بازگشت به میز گفتوگو تاکید کردند.
دو دیپلمات ارشد عربی در ادامه این گفتوگو، بر اهمیت تقویت هماهنگی میان کشورهای عربی برای مقابله موثر با چالشهای کنونی و تلاش مشترک جهت مهار بحران با هدف حفظ امنیت و ثبات منطقه توافق کردند.
وزارت خارجه قطر در ادامه اعلام کرد که آل ثانی و بن فرحان همچنین بر اولویت دادن به «زبان عقل» در روابط بینالملل به جای جنگ و زبان زور تاکید کردند.
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان، در اظهاراتی تأکید کرد که اسرائیل به دلیل جنایتهای خود علیه محیط زیست باید مورد مجازات قرار گیرد.
وی با اشاره به بمباران مخازن سوخت در تهران توسط اسرائیل، این اقدام را نقض حقوق بینالملل و مصداقی از جنایت علیه محیط زیست دانست.
عراقچی خاطرنشان کرد که این حملات نه تنها به زیرساختهای حیاتی آسیب میزند، بلکه شهروندان را با آسیبهای بلندمدت به سلامت و رفاه خود مواجه میکند. وی افزود که آلودگی خاک و منابع آب زیرزمینی ناشی از این اقدامات میتواند پیامدهایی داشته باشد که نسلها ادامه یابد.
وزیر امور خارجه در پایان تأکید کرد که اسرائیل باید به خاطر جنایات جنگی خود مجازات شود و جامعه جهانی باید در این زمینه اقداماتی جدی انجام دهد.
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، استرالیا اعلام کرد که با وجود درخواست ترامپ، اما این کشور هیچ کشتی جنگی به تنگه هرمز اعزام نخواهد کرد.
ژاپن نیز اعلام کرد که توکیو هیچ نیروی دریایی به خلیج فارس اعزام نخواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش اعلام کرد که گفت وگو با 7 کشور درباره تنگه هرمز جریان دارد، همچنان که درحال مذاکره با کشورهای دیگر در این باره هستیم.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز در تازه ترین اظهارات خود درباره جنگ علیه ایران دوباره مدعی شد، ما ایران را تقریباً به طور کامل نابود کردیم؛ آنها همه چیز را از دست دادهاند و تنها کاری که میتوانند انجام دهند، ایجاد دردسر با کاشت مین در دریاست.
وی همچنین جزیره خارک را به حمله دوباره تهدید کرد و گفت، ما میتوانیم خطوط لوله در جزیره خارک را ظرف ۵ دقیقه نابود کنیم و ادعا کرد ایرانیها نمیتوانند هیچ واکنشی در قبال آن نشان دهند.
ترامپ مدعی شد: پس از آنکه توانمندیهای نظامی ایران را نابود کردیم، هرگونه خطری که متحدانِ در حال انتقال داراییهای خود به خلیج (فارس) را تهدید کند، بسیار ناچیز خواهد بود.
ترامپ با درخواست کمک از ناتو برای باز کردن تنگه هرمز نیز گفت، اگر ناتو در کمک به بازگشایی تنگه هرمز شکست بخورد، با آینده بسیار بدی روبرو خواهد شد.
وی گفت، طبیعی است کسانی که از تنگه هرمز سود میبرند، در تضمین امنیت و عدم وقوع هرگونه اتفاق ناگوار در آنجا مشارکت کنند. ما مجبور نبودیم به ناتو در اوکراین کمک کنیم، اما این کار را انجام دادیم؛ حالا خواهیم دید که آیا آنها به ما کمک خواهند کرد یا خیر.
وی افزود، متحدان باید کشتیهای مینروب اعزام کنند؛ اروپا تعداد زیادی از این کشتیها را در اختیار دارد.
وی حتی از چین نیز کمک خواست و گفت، ما انتظار داریم چین هم در بازگشایی تنگه هرمز کمک کند، زیرا این کشور ۹۰ درصد نفت خود را از این تنگه تأمین میکند.
ترامپ در اظهاراتی دیگر ادعا کرد: ما ضرباتی به ایران زدیم که اگر همین الان جنگ را تمام کنیم حداقل ۱۰ سال طول میکشد آنها را بازسازی کنند اما فعلا قصد نداریم به جنگ پایان دهیم.
ترامپ درباره حمله به مدرسه میناب نیز گفت، تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد!
بلومبرگ به نقل از منابع خود می گوید رهبران اروپایی در جریان گفتوگوی گروه ۷ به ترامپ فشار آوردند تا هدف نهایی از جنگ را مشخص کند.
بلومبرگ ادامه داد: ترامپ به رهبران گروه ۷ گفته است که اهداف متعددی دارد و میخواهد جنگ به زودی پایان یابد.
بلومبرگ به نقل از مقامات اروپایی نوشت: اظهارات ترامپ درباره نابودی تواناییهای ایران اغراقآمیز است و ممکن است زمینهساز اعلام پایان عملیات باشد.
یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که هزینه جنگ علیه ایران تا کنون ۱۲ میلیارد دلار برآورده شده است.
این مقام آمریکایی به جزئیات بیشتر این هزینه هیچ اشاره ای نکرد.
پیش از این، «تام فلچر»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگکننده امداد اضطراری، با هشدار درباره تشدید بحران در منطقه و خارج شدن کنترل از سوی آغازگران این درگیری (آمریکا و رژیم اسرائیل) اعلام کرد: «طبق گزارش ها، روزانه یک میلیارد دلار برای تأمین مالی این جنگ هزینه می شود.»
از عصر یکشنبه ۲۴ اسفندماه، اتصال یک درصدی ایران به اینترنت بینالمللقطع شده و خاموشی تقریبا صد درصدی اینترنت در ایران اتفاق افتاده است.
نتبلاکس پیش از این در گزارشهای خود اعلام کرده بود که سطح دسترسی یک درصدی به اینترنت در ایران به واسطه لیست سفید، یا آنچه در ایران به نام سیمکارت سفید شناخته میشود، برقرار است اما حالا در شانزدهمین روز قطعی اینترنت در ایران در گزارش جدید نتبلاکس، اعلام شده است که اتصال در یکی از شبکههای مهم مخابراتی ایران دچار اختلال شده و بنابراین، اتصال یک درصدی به شبکه بینالملل هم قطع شدهاند.
دو مقام اسرائیلی که به نامشان اشاره نشده در ادامه زمان دقیق و محل این مذاکرات را اعلام نکرده اند.
این ادعا درحالی بیان می شود که حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف لبنان همچنان ادامه دارد و در این مدت تاکنون ۸۵۰ لبنانی شهید و بیش از ۲ هزار و ۱۰۵ تن دیگر نیز زخمی شدند.
صبح دوشنبه صدای چندانفجاردر برخی مناطق استان اصفهان از جمله شهرهای اصفهان، نجفآباد و کاشان شنیده شد.
بر اساس گزارشهای میدانی، این صداها در پی حملات آمریکا و اسرائیل شنیده شده است.
جزئیات بیشتر از ابعاد این حملات و خسارات احتمالی هنوز منتشر نشده و پیگیریها برای دریافت اطلاعات تکمیلی ادامه دارد.
سیهاساک پوانکتکائو وزیر امور خارجه تایلند در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان، در خصوص تحولات منطقه گفتگو کرد.
مرتضی حیدری، معاون سیاسی-امنیتی استانداری قم گفت: دقایقی پیش آمریکا و رژیم صهیونیستی، به یکی از نقاط استان قم خارج از محدوده شهری حمله کردند.
برلین برنامهای برای پیوستن به یک ماموریت بینالمللی احتمالی برای حفاظت از کشتیهای تجاری درتنگه هرمز ندارد، وزیر امور خارجه آلمان این اظهارات را در واکنش به درخواست کمک ترامپ مطرح کرد.
وادفول در پاسخ به این سوال که آیا امکان گسترش ماموریت دریایی آسپیدس اتحادیه اروپا به تنگه هرمز وجود دارد، به شبکه ایآردی گفت «آیا به زودی به یک طرف فعال در درگیری (جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران) تبدیل خواهیم شد؟ نه، نخواهیم شد».
دیپلمات ارشد آلمانی تاکید کرد که «ما در این درگیری شرکت نخواهیم کرد».
او گفت که تنها راه تضمین امنیت در تنگه هرمز، انجام مذاکره با ایران است.
«کایا کالاس»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه گفت: با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره بسته شدنتنگه هرمزگفتوگو کردیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اتحادیه درباره چگونگی باز نگهداشتن تنگه هرمز گفتوگو میکند.
این مسئول ارشد اروپایی همچنین اشاره کرد که کاهش تحریمهای آمریکا علیه نفت روسیه سابقهای خطرناک است.
کالاس در ادامه گفت که اتحادیه اروپا امکان تغییر مأموریت دریایی «آسپیدس» را بررسی میکند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به جنگ متجاوزانه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران و تبعات آن در بازار گفت: جنگ در ایران باعث افزایش قیمت نفت شده و از این بابت بهشدت نگرانیم. ما در حال بررسی گزینههای باز نگهداشتن تنگه هرمز هستیم.
صدای چندین انفجار مهیب در مرکز تهران به گوش میرسد.
دفتر اطلاعرسانی امارات اعلام کرد که در پی حمله هوایی به منطقه صنایع نفتی الفجیره، حریقی در این منطقه ایجاد شد.
«مادلین دین» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با سیانان درباره جنگ علیه ایران ابراز نگرانی کرد و تصویب قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور این کشور را ضروری خواند.
وی در مورد تلاش دوباره «حکیم جفریز» رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا برای ارائه قطعنامه محدود کردن اختیارات جنگی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده علیه ایران اظهار کرد که رایگیری دوباره در اینباره و تصویب چنین قطعنامهای «بسیار ضروری» است.
این نماینده کنگره آمریکا افزود: بند نخست ماده اول قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهور اعلام میکند که فقط کنگره حق اعلان جنگ دارد، نه هیچ فرد یا نهاد دیگری.
«سید عباس عراقچی»وزیر امور خارجه امروز دوشنبه ۲۵ اسفند در پیامی به زبان اردو، در شبکه ایکس از حمایت پاکستان در جریان جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران قدردانی کرد و نوشت:
«در این روزها و لحظات پربرکت، الهی و روحانی، از صمیم قلب از دولت و ملت پاکستان سپاسگزاری میکنم که در برابر تجاوز ایالات متحده و رژیم صهیونیستی، همبستگی و حمایت کامل خود را از مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند.»
عراقچی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران با توکل کامل بر خداوند متعال، با ثبات قدم و استقامت برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود ایستاده است.»
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه درباره عملیات آمریکا برای ائتلاف سازی علیه ایران درباره تنگه هرمزگفت: تنگه هرمز بسته نشده و به دلیل ناامنی ایجاد شده توسط آمریکا عبور و مرور دچار مشکل شده است. هم آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم حامیان آنها نباید بتوانند از تنگه هرمز برای ضربه به ایران استفاده کنند. نیروهای ما عبور و مرور را کنترل میکنند. حتی برخی کشورها با اجازه ما عبور کردند. قطعا کشورهای مسلمان نمیپذیرند که حامی رژیمی شوند که چندی پیش نسل کشی آشکار را در فلسطین به راه انداخت. اگر قرار است کشورها حرکتی کنند حتما علیه متجاوزان خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ترامپ برای حمله به خارک گفت: دنیا دارد میبیند، بهانه شعلهور کردن این آتش تهدید قریب الوقوع از ایران بود. بعد پنتاگون اعلام کرد چنین خطری وجود نداشت. یکبار اعلام کردند که برنامه هستهای ایران خطر دارد. اینکه بگوییم ما ممکن است برای سرگرمی حمله کنیم این را باید افکار عمومی دنیا هوشیار شوند و بدانند که سیاستمداران آمریکا دچار سردرگمی هستند. اینکه جنگی را شروع کردند و دنبال توجیه هستند. این نشان میدهد جنگ ظالمانه و ناموجه است.
این خبر در حال تکمیل است ...